Zak van Sinterklaas
Zak van Sinterklaas Buurtvrij
Column

Sinthint

Column Knipoogje

Tjonge, het witselraadsel van vorige week heeft duidelijk iets losgemaakt in het dorp. Voor wie het heeft gemist, ik deelde mijn verbazing over het kliederspoor van witte verf op de ringwegen van Leusden. Grappig om te constateren dat vooral meelevende ouderen wijzen naar ondeugende jongeren, als in ‘de jeugd van tegenwoordig’. Maar er belandde zowaar ook een nieuwe plaats delict in mijn mailbox: de A28 bij de Uithof. En ik kreeg de suggestie om de intocht van Sinterklaas even af te wachten, want misschien was het wel een witpiet, die de route voor de Goedheiligman heeft uitgestippeld. Hm.. creatief denkwerk, waarvoor hulde!

Dank voor al uw speurwerk en getuigenissen, maar ik draag de zaak bij deze over aan de speurneuzen van de blauwe brigade, al hoop ik dat zij belangrijker zaken hebben op te lossen.

Ik heb in dit kader en langs deze kantlijn ook nog een andere boodschap: koop lokaal

Over Sinterklaas gesproken, het valt te hopen dat het weer hem zaterdag goedgezind is, want in een kwartiertje van Hellevoetsluis naar Leusden – netto 113 kilometer – wordt nog een flinke uitdaging. Ach, kunnen we meteen de flitspalen op de Randweg even testen. Leuk om te lezen overigens dat de bisschop zich ieder jaar zo graag laat verwelkomen in Leusden, dat hij ook zaterdag weer haast maakt. Pretpiet Fred heeft er met zijn vrijwillige roetveegknechten (oeps!) in ieder geval weer een bont spektakel van gemaakt.

Pssst.. Wordt het trouwens niet eens tijd om onze plaatselijke ceremoniemeester Fred van Ewijk, na al die jaren van trouwe dienst, namens de gemeenschap te belonen met een tegenbezoek? Nee, niet in de zak op 6 december, maar een fijn stedentripje naar Madrid in het voorjaar of zo. Met een collecte langs alle 107 winkeliers en een beetje korting van The Travel Company is het volgens mij zo geregeld.
U heeft het niet van mij.

Het is dat ik niet alleen ieder kind een pakje, maar ook iedere winkelier een centje gun

Ik heb in dit kader en langs deze kantlijn ook nog een andere boodschap: koop lokaal. Omdat ik een flauw vermoeden heb dat de pakjesboot niet gevuld is met Spaanse waar, is dit misschien het moment om onze middenstanders de hand te schudden. Handjeklap, bedoel ik. Het zijn lastige crisistijden waarin vele land- en dorpsgenoten de eindjes aan mekaar moeten knopen. Het is daarom dat ik niet alleen ieder kind een pakje, maar ook iedere winkelier een centje gun.

Reclameboodschap? Ach, zo is het niet bedoeld. Noem het een boodschap van algemeen nut. Dat is heel wat anders dan die ‘schreeuwende’ reclamezuilen die sinds kort ons dorp opsieren. Gezien? Is dat nou nodig, naast al die reclames in bushokjes en aan lantaarnpalen? Ik herinner me een anti-abribeleid en dacht eerlijk gezegd dat Leusden naam wilde maken met zijn buitenruimte. De groenste gemeente, weet u nog? Dan vind ik de hausse aan billboards je reinste horizonvervuiling, zelfs in tijden van crisis en heerlijke avondjes. Zie welke naam schijnt voor de bomen…

Marco Bosmans, bosmans@xmsnet.nl

advertentie
advertentie