Afbeelding
Hans Beijer

'Ik voelde me meteen heel welkom'

27 december 2018 om 06:15 lokaal

LEUSDEN WensboomLeusden is een vereniging voor en door leden, die 'vragers' (leden met een hulpvraag), 'bieders' (leden die hulpvragen van vragers oplossen) en 'bemiddelaars' (leden die 'vragers' en 'bieders' aan elkaar koppelen) kunnen zijn. Een gesprek met drie leden.

Hans Beijer

Peter Renooy is voornamelijk 'bieder': ,,Ik werd enige jaren geleden lid, omdat ik graag klusjes in de tuin en rond elektra doe voor anderen, maar toen ik er een keer niet uitkwam met het repareren van een lade van een kastje, heb ik ook zelf hulp ingeroepen."

BIEDER André van Harten kreeg kortgeleden meer vrije tijd en wilde dat zinvol invullen. ,,Ik liep de bibliotheek binnen om eens te informeren bij WensboomLeusden of ik daar iets kon doen als 'bieder'. Ik voelde me meteen heel welkom." Zijn vaardigheden liggen op het vlak van computer, tuinwerkzaamheden en kleine klusjes in huis.

Annelies Roozenburg werd als 'vrager' lid van WensboomLeusden. ,,Men vroeg mij toen gelijk of ik ook iets te 'bieden' had. Nou, ik wilde wel eens mensen met mijn auto naar de dokter of het ziekenhuis brengen. Sinds een half jaar ben ik ook 'bemiddelaar' geworden." Het werkt zo: ,,Iemand benadert ons dinsdag tot en met vrijdagochtend in de bibliotheek of telefonisch met een hulpvraag en de bemiddelaar van dienst kijkt dan in het computersysteem wie hiervoor als 'bieder' ingezet kan worden. Als deze 'bieder' de klus aanvaardt, dan neemt die contact op met de 'vrager' en maakt de afspraak. Als we de 'vrager' niet kunnen helpen, dan proberen we altijd goed door te verwijzen, zoals naar Lariks, 't Gilde, het Repair Café of de Huiskamer van Leusden."

AANDACHTSPUNTEN De bemiddelaars letten erop dat alle 'bieders' geregeld ingezet worden en dat een 'vrager' niet steeds dezelfde bieder krijgt. Dat kan er namelijk toe leiden dat bieders zich ongewenst halve mantelzorgers gaan voelen, met alle verplichtingen van dien. Soms moet een klus afgewezen worden. Renooy: "Iemand vroeg mij om stopcontacten met bekabeling aan te leggen, maar dat is echt iets voor een elektricien." Van Harten: "En voor een ruime tuin met groot achterstallig onderhoud moet toch echt naar een hoveniersbedrijf verwezen worden." Roozenburg stelt duidelijk: ,,Klussen moeten in principe kortdurend - maximaal anderhalf uur - en eenmalig zijn, en WensboomLeusden mag in geen geval concurreren met de plaatselijke middenstand."

POSITIVITEIT Rondom WensboomLeusden hangt een sfeer van positiviteit. De 'vragers' kloppen makkelijker aan bij WensboomLeusden dan bij kinderen of buren. Ze zijn blij dat hun hulpvraag opgelost wordt en meer dan eens is dit voor hen tevens een gezellig contactmoment.

'Bieders' als Renooy en Van Harten vinden het fijn om mensen te helpen met hun vaardigheden. Roozenburg geniet van het afwisselende contact met 'vragers' en 'bieders'. Ze benadrukt dat WensboomLeusden alle hulpvragen goed aan kan, er blijft niets liggen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie