Buurtbemiddelaars Bernadette, Henk en Jeroen: ,,We zijn en blijven te allen tijde neutraal. Aan stellingname doen we niet.''
Buurtbemiddelaars Bernadette, Henk en Jeroen: ,,We zijn en blijven te allen tijde neutraal. Aan stellingname doen we niet.'' Marcel Koch

Vijftig meldingen van burenoverlast per jaar

20 juni 2019 om 07:25 lokaal

LEUSDEN Blaffende honden. Hinder van bomen. Gehakketak over erfscheiding. Jaarlijks krijgt stichting buurtbemiddeling Leusden z'n vijftig meldingen van mensen die overlast van hun buren ervaren. ,,Mensen slaken een zucht van verlichting als het is opgelost.''

Marcel Koch

Tijdig aan de bel trekken voorkomt dat het woongenot wordt aangetast, luidt het devies van gekwalificeerde buurtbemiddelaars Jeroen, Bernadette en Henk. Uit ervaring weten zij dat mensen aanvankelijk de neiging hebben om de ergernissen op de koop toe te nemen. ,,Maar op een geven moment is de situatie niet meer te verteren, met als gevolg dat je niet meer met plezier in je eigen woning woont. Dat is natuurlijk van de gekke. Woongenot is een groot goed.''

NEUTRAAL Nee, ze zijn ze geen hulpverleners noch maatschappelijk werkers, en al helemaal geen rijdende rechters die op stel en sprong een oordeel over de lopende burenkwestie vellen. ,,Als buurtbemiddelaars kiezen we geen partij'', stelt Henk uitdrukkelijk. ,,We zijn en blijven te allen tijde neutraal. Aan stellingname doen we niet. Wat wij vinden is niet van belang.''

De rol van buurtbemiddelaar is om buren die met elkaar in conflict zijn aan de gesprekstafel te krijgen, definieert Jeroen. ,,En hopelijk komen ze dan zelf tot een duurzame oplossing. Of wij suggesties doen? Nee, ook daar houden we ons verre van. De buren in kwestie kunnen het probleem echt zelf oplossen. Wij begeleiden het gesprek, ondersteunen beide partijen om tot elkaar te komen, maar hebben inhoudelijk geen inbreng.''

Bernadette wijst op het feit dat bij het eerste contact met buurtbemiddeling de coördinator telefonisch wel alvast enige tips kan geven om zelf het gesprek met de buren aan te gaan. ,,Laatst was er bijvoorbeeld een voorval waarbij de Nederlandse taal een struikelblok was. Onze coördinator tipte de beller om een tolk in te schakelen. Met de melder is vervolgens overlegd, wie zou kunnen bellen, waarna het probleem, zonder tussenkomst van bemiddelaars, is opgelost. Zo kan het dus ook.'' Henk stipt aan dat het verstandig is om niet in overspannen toestand het gesprek met de buren aan te gaan. ,,Want dan is de kans op toenadering klein. De toon maakt de muziek. Ik adviseer altijd: wacht het juiste moment af. Maar ik realiseer me dat dat niet altijd even makkelijk is als de emotie hoog zit.''

OVERVALLEN Buurtbemiddeling is kosteloos en vindt alleen plaats als betrokkenen dat zelf willen. Bernadette: ,,Eerst horen we het verhaal aan van degene die zich bij ons heeft gemeld. Nadien bellen we direct aan bij de buren om hun versie te horen.'' Jeroen: ,,Dat is best een spannend moment, want mensen voelen zich logischerwijs overvallen door onze komst. Maar in negen van de tien keer zijn ze bereid om ons binnen te laten en hun verhaal te vertellen. Je hoopt snel vertrouwen te winnen.'' Hij vervolgt: ,,Eenmaal kennis te hebben genomen van beide kanten, werk je er naar toe om beide partijen aan tafel te krijgen. Dit gesprek vindt op neutraal terrein plaats.'' Bernadette: ,,Vaak speelt er op de achtergrond meer, waardoor er ook wederzijds begrip ontstaat.''

CERTIFICATIE Stichting Buurtbemiddeling Leusden is sinds zeven jaar met succes actief in Leusden. De stichting is door het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) erkend met de maximale kwaliteitsscore en heeft om die reden een plus certificatie ontvangen.

Voor meer informatie: www.buurtbemiddelingleusden.nl. Mail voor contact naar contact@buurtbemiddelingleusden.nl of bel naar 06-45461119 (op werkdagen van 9.00 tot 17.00). De buurtbemiddelaars wensten wegens hun privacy niet met hun achternaam in de krant.

Marcel Koch
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie