Afbeelding
Foto Pexels

Burn-outs bij jongeren

Partnercontent

Steeds meer jongeren kampen ermee: een burn-out. Maar wat is een burn-out? Een burn-out wordt ook wel eens omschreven als overspannen zijn. Dit betekent dat je een tijd lang over je grenzen bent gegaan, waarschijnlijk zonder dit te merken, waardoor je letterlijk ‘op’ raakt. Je hebt geen energie meer, kunt alleen nog maar slapen, hebt weinig tot geen concentratievermogen en voelt je meestal niet meer vrolijk. De symptomen van een burn-out en een depressie lijken in sommige opzichten dus op elkaar, maar de burn-out is vaak acuter en met minder emotionele symptomen. Burn-outs kunnen verschillen per persoon, dus het is goed om je energielevel in de gaten te houden.

Voorkomen beter dan genezen

Iedereen die wel eens overspannen is geweest of een burn-out heeft gehad weet het: het herstelproces kan maanden duren. Daarom is het een stuk beter om te proberen de burn-out te voorkomen dan om dit herstelproces in te gaan. Het voorkomen van een burn-out heeft meer omhanden dan alleen ‘genoeg rust nemen’. Hoewel dit zeker belangrijk is, is het nou juist vaak precies waar het mis gaat. Je denkt namelijk zelf vaak dat je wel genoeg rust neemt, wanneer je in de realiteit veel minder uren uitrust dan je denkt.

Goed plannen

Maar hoe zorg je er dan voor dat je niet burn-out raakt als je zelf niet goed in kan schatten hoeveel rust je nou echt hebt gepakt deze week? Je week goed plannen kan al een heel stuk helpen. Planners zijn een essentieel onderdeel als je wil voorkomen dat je je agenda helemaal vol laat lopen zonder dat je het door hebt. Ze helpen je een duidelijk overzicht te krijgen van de uren die je daadwerkelijk vrij hebt en die dus niet ingevuld zijn. Vrije uren waarin er echt helemaal niets hoeft zijn voor veel mensen te zeldzaam geworden. Door goed te plannen zorg je dat je deze uren terug veroverd op je drukke schema.

Uitbesteden

Jongeren die een drukke baan hebben, zeker wanneer je een eigen bedrijf runt, voelen zich vaak zeer verantwoordelijk voor het goed verlopen van alle processen op hun werk. Hierdoor komt het nog wel eens voor dat je meer hooi op je vork neemt dan je eigenlijk aankan, en je uiteindelijk thuis op de bank beland met een burn-out. Daarom is het belangrijk om je grenzen goed te bewaken en dingen uit te besteden waar je kunt. Je hoeft niet alles in je eentje te doen op je werk, tenzij je zzp’er bent misschien, dus laat ook wat werk voor je collega’s liggen!

Doe een check in

Mensen met een burn-out rennen vaak maar door tot ze niet meer kunnen en het te laat is. Daarom is het goed om per dag één moment te nemen waarop je gaat zitten en even bij jezelf in checkt hoe het eigenlijk staat met je energie. Als je namelijk altijd over je moeheid heen werkt dan wordt dit je nieuwe normaal en voor je het weet is het te laat. Zorg dat je bijvoorbeeld in de avond eventjes bij jezelf nagaat hoe je lichamelijke en mentale energielevels ervoor staan en pas je werkschema hierop aan. 

advertentie