Robin Hartogsveld is blij dat hij met zijn video's weggebruikers iets kan leren over hun rijgedrag.
Robin Hartogsveld is blij dat hij met zijn video's weggebruikers iets kan leren over hun rijgedrag. ...

'Ambuchannel' scoort miljoenen views

1 november 2018 om 07:56 lokaal

LEUSDEN/AMERSFOORT Bewapend met een camera in zijn ambulance rijdt Robin Hartogsveld honderden 112-ritten per jaar. Om zijn eigen rijvaardigheid te verbeteren besloot de inwoner van Leusden een aantal jaar geleden zijn spoedritten te filmen, niet wetende dat hij vorig jaar een YouTube-kanaal zou beginnen. Inmiddels heeft 'Ambuchannel112' ruim 139.000 abonnees van over de hele wereld. De video's zijn in totaal meer dan 14 miljoen keer bekeken.

Jeroen van der Veer

Een keer in de week plaatst Hartogsveld een video op zijn YouTube-kanaal en vanaf dag één is het een hit. Jong en oud bekijken de beelden en veel van hen verheugen zich er ook echt op, vertelt de maker van de beelden trots. Dat de 48-jarige zo'n groot bereik heeft, vindt hij een win-win situatie. ,,Ik wil de kijker op een positieve manier iets bijbrengen. Ik laat zien hoe er gereageerd wordt als er een voertuig met zwaailicht en sirenes komt aanrijden."

RESPECT Ruim acht jaar rijdt Hartogsveld in een ambulance en vrijwel altijd in Amersfoort en omstreken. Als beginnend ambulancechauffeur hoopte hij zelf te leren van de beelden. ,,Ik ging situaties beter herkennen en kon mij beter inbeelden waarom weggebruikers zo reageerden. Ik had toen de gedachte: als ik er zelf zoveel inzicht van krijg, dan kan het een ander ook helpen."
Doordat hij de camera heeft geplaatst tussen hem en de verpleegkundige, krijgen de kijkers het gevoel alsof ze meerijden naar medische noodgevallen. ,,We kijken eigenlijk samen naar de reacties van weggebruikers. En belangrijker: ik benadruk vooral wat goed gaat. Ik ga er vanuit dat iedereen het juiste wil doen, maar dit lukt niet altijd. Dat zie je terug in de overwegend positieve toon van de reacties en het respect dat men heeft voor ons werk."

PROMOTEN Privacy van de patiënt is van groot belang en daarom ligt de focus in de video's op het verkeer. ,,Ik ben ongeveer een dag bezig met de montage en nog eens een dag om de honderden reacties te lezen en vragen te beantwoorden."
Dat hij met de beelden mensen enthousiast maakt voor het vak van ambulancemedewerker, is mooi meegenomen. Ook schroomt hij niet om Amersfoort te promoten als dat kan. ,,Het is hier prachtig. Zeker als we in de oude binnenstad rijden, krijgt dat van mij extra aandacht."

INTERNATIONAAL Onder andere door professionele kwaliteit en het vaste upload-moment op vrijdag is Ambuchannel een succes geworden. ,,Wat ik als voice-over bij de video's wil vertellen, schrijf ik er als ondertiteling bij. Anderen kunnen dit in hun eigen taal vertalen. Sommigen video's hebben ondertiteling in meer dan 25 talen."

De video's zorgen er ook voor dat Hartogsveld herkend wordt. ,,Dat is grappig, maar waar het mij vooral om gaat is dat we samen iets leren. Door mijn kanaal hoop ik dat bestuurders meer inzicht krijgen over hoe zij kunnen handelen als er een hulpverleningsvoertuig aan komt, en dat lijkt uitstekend te werken."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie