De meeste deelnemers gaan in Achterveld verkleed te water voor de nieuwjaarsduik.
De meeste deelnemers gaan in Achterveld verkleed te water voor de nieuwjaarsduik. Arnoud J Spaaij

Plonsen voor Pink Ribbon

27 december 2018 om 11:17 lokaal

ACHTERVELD Het evenement duurt maar een paar minuten maar toch staan er op 1 januari om 16:00 uur vele Achtervelders te kijken hoe een aantal van hun dorpsgenoten de nieuwjaarsduik maken in de vijver.

Arnoud J Spaaij

De nieuwjaarsduik in Achterveld ontstond toen enkele Achtervelders mee wilden doen aan de duik in Scheveningen. Maar omdat de mannen een biertje hadden gedronken, kon geen van hen rijden naar het Noordzeestrand. Zo besloten ze maar in de vijver van het dorp te springen. Dat moet zo in het begin van deze eeuw geweest zijn. Het groeide even uit tot een heel spektakel maar de animo liep ook weer terug.

Jolanda Hak organiseert tegenwoordig het evenement. "Vijf jaar alweer," beaamt Hak, ,,Waarom? Toen was er een keer dat er nog maar één iemand wilde springen, en daarom besloot ik samen met Ronald Kok er weer nieuw leven in te blazen."

Dat ging Hak goed af, al is de organisatie een uitdaging. Niet zozeer vanwege de omvang, maar de werving van deelnemers is een dingetje. ,,Dat moet je tactisch vragen," legt ze met een lach uit. ,,Ik kies een moment dat ze een drankje op hebben en laat ze gelijk tekenen. Ja, ik moet ze vaak wel echt overhalen. Het scheelt dat ze me kennen. Het is ludiek en het heeft daarnaast ook iets dorps. Daarom is het ook leuk. En sommige dingen moet je in ere houden."

Het evenement wordt de laatste jaren vlotjes geïntroduceerd bij het publiek door dorpsomroeper Marnix van de Weerdhof. Dit jaar springt hij zelf ook. Om een bijzondere reden. ,,Mijn zus vecht momenteel tegen borstkanker en gelukkig zijn de vooruitzichten heel positief. Haar werkgever Scylla geeft jaarlijks 50.000 euro aan goede doelen en mijn zus heeft Pink Ribbon aangedragen als een van de goede doelen waarop gestemd kan worden", laat Van de Weerdhof via zijn Facebookaccount weten.

,,Het was mooi als we de meeste stemmen op Facebook hadden gekregen maar een ander bleef voor. Maar dan alsnog hebben we heel veel geld opgehaald." Bij 335 zou Van de Weerdhof definitief meedoen aan de duik. Inmiddels zijn het er ruim 900. Als Pink Ribbon de meeste likes zou halen zou hij in een roze bikini springen. Dat zal niet lukken, denkt Van de Weerdhof, maar tevreden is hij nu al. ,,We hebben dan toch zo'n 12.000 euro voor Pink Ribbon. Dat is voor hen ook een mooi bedrag."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie