Enrico Pace treedt op 25 april op in de Dorpskerk, samen met Igor Roma.
Enrico Pace treedt op 25 april op in de Dorpskerk, samen met Igor Roma. Marco Borggreve

Twee toppianisten spelen in de Dorpskerk

20 april 2019 om 10:00 lokaal

LEUSDEN Twee van 's werelds grootste pianisten, Igor Roma en Enrico Pace, spelen donderdag 25 april in de Dorpskerk in Leusden zuid. Op twee vleugels sluiten zij, met bijzondere werken van Debussy en Holst, het negende lustrumjaar van de Valleiconcerten af.

Raymond Lesparre

Enrico Pace (1967) en Igor Roma (1969) hebben veel met elkaar gemeen. Ze zijn beiden Italianen, hadden de grote Italiaanse pianist Franco Scala (1937) als leermeester en wonnen het prestigieuze Internationaal Franz List Pianoconcours in Utrecht: Pace in 1989 en Roma in 1996, toen geen tweede prijs werd uitgereikt, om te benadrukken hoezeer hij boven de 41 andere deelnemers uitstak. Maar ze verschillen wél in speelstijl (Pace speelt ingetogen en Roma vol vuur) en loopbaan. Pace is vooral concertpianist en dirigent en Roma vooral docent (aan de conservatoria in Imola, Adria, Maastricht en Groningen) en solist.

MEESTERPIANISTEN Pace en Roma speelden ook een aantal keren in de serie 'Meesterpianisten' in het Concertgebouw, waar zij in het seizoen 2001-2002 debuteerden als pianoduo. Sindsdien spelen zij vaker samen, zonder een 'vast' pianoduo te vormen. Het jubileumconcert begint met de suite 'En blanc et noir' (in wit en zwart) van de Franse componist Claude Debussy (1852-1918). Het is één van zijn laatste en beste pianowerken: geschreven in de zomer van 1915, toen zijn gezondheid al gestaag achteruitging en hij gebukt ging onder de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog. Het stuk bestaat uit drie delen, waarbij het tweede deel, langzaam en somber, is opgedragen aan een dat jaar gesneuvelde vriend. Eind 1899 voltooide hij zijn 'Trois Nocturnes' voor orkest en vrouwenstemmen, geïnspireerd op doeken van de Amerikaanse impressionistische schilder James McNeill Whistler. Pace en Roma spelen de eerste twee delen, 'Nuages' (wolken) en 'Fêtes' (feesten), in de bewerking van Maurice Ravel, die in april 1911 in première ging, en het derde deel 'Sirènes' (mythologische halfgodinnen) in de bewerking uit 1980 van de Hongaarse virtuoze pianist en dirigent Zoltán Kocsis (1952-2016).

Na de pauze de apotheose: de 'opzet' voor twee piano's voor de bijna één uur durende orkestsuite 'The Planets', die de Engelse componist Gustav Holst (1874-1934) tussen 1914 en 1916 schreef: in de weekends en in augustus, in de geluiddichte studio van St Paul's meisjesschool in Hammersmith (West-Londen), want dan was de school dicht. Hij dirigeerde er bijna dertig jaar het koor. The Planets is een origineel werk en inmiddels één van de meest gespeelde Engelse stukken. Het geeft de gevoelens van Holst weer bij de zeven planeten Mars, Venus, Mercurius, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Vooral het langzaam wegstervend slot bij Neptunus is indrukwekkend. Die 'opzet', die als basis diende voor de orkestsuite, werd door zijn dochter, componist en arrangeur Imogen Holst, in 1949 gepubliceerd.

SLOTCONCERT Het slotconcert begint om 20.15 uur. Bezoekers mogen al om 19.30 uur naar binnen. Na afloop biedt het bestuur een drankje aan, om het jubileumseizoen feestelijk af te sluiten. Bel voor de laatste kaartjes naar 033-4945643.

Johan van Beek
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie