Afbeelding
Unsplash

'Gemeente Leusden antwoordt veel te laat op simpele vraag'

18 september 2019 om 09:03 Overig

LEUSDEN Steeds meer gemeenten geven 'op tijd' antwoord op vragen van burgers. Leusden echter niet. Deze gemeente antwoordde pas ergens tussen de vier en acht weken en dat na een herhaald verzoek. Dat meldt belangenorganisatie Wij Verdienen Beter woensdag.

Initiatiefnemer Peter van de Wijngaart onderzocht voor het vierde jaar op rij de online bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. Hij vroeg per e-mail – of wanneer het niet anders kon per webformulier – alle 355 gemeenten om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op te sturen.

Ruim acht op de tien regio's weet een eenvoudige vraag die per mail is gesteld binnen twee werkdagen te beantwoorden. Dat is de termijn waarbinnen overheidsorganisaties volgens hun eigen gedragslijn antwoord moeten geven vragen van burgers. In 2018 lukte nog slechts zes op de tien gemeenten dit.

Vijftig gemeenten (14 procent) van de gemeenten wist de vraag niet binnen twee dagen te beantwoorden en was dus niet op tijd. Dit zijn vooral kleinere gemeenten zoals Sluis, Twenterand, Epe of Eijsden-Margraten. Bij 38 gemeenten moest de vraag na vier weken herhaald worden, omdat nog geen antwoord was ontvangen. Leusden valt hier ook onder.

 

PRIVACY Naast de reactietijd keek Van de Wijngaart ook naar de manier waarop burgers een vraag kunnen stellen aan hun gemeente. Dit jaar groeide het aantal gemeenten dat niet meer bereikbaar is per e-mail, maar enkel via een invulformulier, wat het lastiger maakt om direct te communiceren. Dat geldt niet voor Leusden. Voor het eerst vroeg geen enkele gemeente naar een Burgerservicenummer. 'Het is goed om te zien dat gemeenten zich bewuster worden van de privacy van burgers', schrijft Van de Wijngaart in een persbericht. Ook een correcte genderneutrale aanhef werd onder de loep genomen (Kaya kan immers voor beide geslachten gebruikt worden). Leusden deed dit wel naar de gewenste maatstaf volgens Wij verdienen beter.

De indicatoren zijn deels gebaseerd op de eind 2005 opgestelde e-mailgedragslijn voor overheden.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie