Violiste Elise Besemer.
Violiste Elise Besemer. Prive

Valleiconcert met Elysium Amsterdam en Arno Piters

12 maart 2020 om 10:56 Muziek

LEUSDEN Elysium Amsterdam speelt op 19 maart in de sfeervolle Dorpskerk in Leusden-zuid de twee misschien meest beroemde en geliefde klarinetkwintetten: van Mozart en Brahms. En klinken ook twee korte delen uit muziekstukken van Bärmann en Schubert.

Raymond Lesparre

Elysium Amsterdam is een ensemble waarmee violiste Elise Besemer (1994) in wisselende bezetting met bevriende musici optreedt. Voor dit concert zijn dit haar jeugdvriendin Isobel Warmelink (tweede viool), de Taiwanees Shih-Hsien Tsai (altviool), de fransman Clément Peigné (cello) en Arno Piters als klarinettist. Elise en Clément zijn sinds begin vorig jaar lid van het Concertgebouworkest. Arno Piters (1980) is dat al sinds 2003. Isobel Warmelink speelt er regelmatig als remplacant (plaatsvervanger) en Shih-Hsien Tsai speelt onder meer in het door Taiwanese studenten aan het Amsterdams conservatorium in 2015 gevormde Cheng Kwartet.

De beide kwintetten zijn geschreven voor in hun tijd virtuoze klarinettisten. Mozart schreef zijn klarinetkwintet in A groot (KV 581) in de zomer van 1789 voor Anton Stadler. Zo'n honderd jaar later schreef Brahms zijn 'kwintet voor klarinet en strijkers' in b klein (opus 115) voor Richard Mühlfeld.

Mühlfeld werd de 'late' muze in Brahms' leven. Brahms was 57 jaar oud en van plan te stoppen met componeren. Maar toen hij hem in maart 1891 met de hofkapel van de hertog van Saksen-Meiningen het eerste concert voor klarinet en orkest (opus 73) van Carl Maria von Weber hoorde spelen, schreef hij die zomer, weer vol energie, in zijn zomerhuis in het Oostenrijkse Bad Ischl in Salzkammergut, voor hem twee stukken: eerst een trio voor piano, klarinet en cello (opus 114) en daarna zijn klarinetkwintet. Een onbetwist meesterwerk, waarmee het Valleiconcert begint.

Dan klinkt het prachtige adagio uit het derde en laatste klarinetkwintet in Es groot (opus 23) van de Duitse componist Heinrich Bärmann. Hij was echter vooral een virtuoos klarinettist, voor wie Von Weber in 1811 het kwintet schreef, dat Brahms tachtig jaar later Mühlfeld hoorde spelen. Het adagio van Bärmann, meestal als losstaand werk gespeeld, werd, toen het in 1926 opdook, lange tijd toegeschreven aan Richard Wagner.

Na de pauze speelt Elysium Amsterdam het eerste deel (allegro) van het tweede strijktrio (viool, altviool, cello) in Bes groot (D 471), van Franz Schubert. Hij begon eraan in september 1816, maar het bleef, na nog 39 noten van een tweede deel, onvoltooid.

De apotheose is het ontroerende klarinetkwintet van Mozart. Hij schreef het in zijn laatste, en meest gelukkige, Weense jaren. Het is één van de vroegste en één van de belangrijkste klarinetkwintetten die ooit zijn geschreven. Méér Mozart kun je in kamermuziek niet krijgen….

Het concert wordt georganiseerd door de Stichting Valleiconcerten en begint om 20.15 uur. Om 19.30 uur mogen bezoekers naar binnen. Voor de laatste toegangskaarten: kaarten@valleiconcerten.nl of bel naar 033-4945643.

Sandra van den Bovenkamp
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie