Liesbeth Nielen
Liesbeth Nielen Jan van Balkom

Leerkracht VSO Beekdal genomineerd voor onderzoeksprijs Fontys Hogescholen

15 maart 2020 om 20:37 Onderwijs Deel je nieuws

Bekendmaking winnaar Onderzoeksprijs 2020 uitgesteld

Liesbeth Nielen genomineerd voor de Onderzoeksprijs Fontys Pro Educatie

Liesbeth Nielen MEd, leerkracht Beekdal VSO (’s Heeren Loo onderwijs) te Amersfoort is met haar afstudeeronderzoek voor de masteropleiding Educational Needs genomineerd voor de Onderzoeksprijs 2020 bij Fontys Hogescholen. Nielen deed onderzoek naar mogelijkheden om leerlingen met een verstandelijk beperking te betrekken bij de planning van hun toekomst.

De wet schrijft voor dat ook scholen voor speciaal voortgezet onderwijs een zogeheten OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) voor hun leerlingen moeten opstellen. Sinds 2017 is ook bepaald dat zowel ouders als leerlingen moeten meepraten over de inhoud van dat OPP. Voor leerlingen met een verstandelijke beperking is dat nog niet zo vanzelfsprekend.

Communiceren en een verstandelijke beperking
Voor deze leerlingen is het belangrijk om het niveau van taalgebruik te laten aansluiten bij de ontwikkelingsleeftijd, op het niveau van taalbegrip en de aanwezige gespreksvaardigheden van de leerling. Dat werd het thema van het onderzoek van leerkracht Nielen. De leerkracht moet zich feitelijk bewust zijn van de aanwezige ‘machtsongelijkheid’. Ook om te voorkomen dat de leerling sociaal-wenselijke antwoorden gaat geven.

Praktijkonderzoek
Niet alle leerkrachten zijn zich het voorgaande bewust. Aan de hand van oplossingsgerichte intervisie, bracht Nielen de leerkrachten op een positieve manier met elkaar in gesprek. Door van en met elkaar te leren ontstond een schoolbreed gedragen visie die nodig is om alle leerlingen optimaal bij hun OPP te kunnen betrekken. Het mooiste resultaat van het onderzoek is dat dit schooljaar alle leerlingen van de uitstroomgroepen meepraatten over hun eigen vervolgstappen na het voortgezet onderwijs.

Master Educational Needs (M EN)
Binnen het onderwijs heerst de wens om docenten te scholen op masterniveau. Bij praktijkgericht onderzoek onderzoekt de student (vrijwel altijd een docent die voor de klas staat) een onderdeel van de eigen praktijk. Educatieve masteropleidingen als M EN worden veelal in deeltijd gevolgd. Dat betekent dat de studie naast de dagelijkse werkzaamheden moet worden uitgevoerd. Het vraagt veel inzet en doorzettingsvermogen van de student. De opleiding wordt gezien als een succesvolle stap om onderwijsprofessionals te laten ervaren dat passend onderwijs mogelijk is.

Glossy 10XBETER!
Er zijn 10 studenten genomineerd voor de prestigieuze Onderzoeksprijs van Fontys Hogescholen. Samenvattingen van de 10 studies zijn opgenomen in de bundel 10XBETER! De winnaar van de Onderzoeksprijs is vanwege de corona-crisis uitgesteld tot een later tijdstip.
De uitgave 10XBETER! is aan te vragen via oso@fontys.nl

logo Beekdal
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie