De Jozefschool kreeg een certificaat en in de toekomst een jaarlijkse toetsing.
De Jozefschool kreeg een certificaat en in de toekomst een jaarlijkse toetsing. Arnoud J Spaaij

Jozefschool is 'Betere Basisschool'

23 april 2018 om 13:52 lokaal

ACHTERVELD De 'Betere Basisschool' is norm om trots op te zijn. Vorige week ontving directeur Jos Koot van de Sint Jozefschool in Achterveld het certificaat hiervoor. Na drie jaar hard werken aan een nieuw protocol voor de organisatie, wil het team verder met een gedegen kwaliteitshandboek.

Arnoud J Spaaij

Wil Hovy van CED-Groep uit Rotterdam overhandigde het certificaat waarop de bereikte doelstellingen zijn genoemd. Hovy: ,,Het traject van vernieuwing werd in ongeveer drie jaar gerealiseerd. In 2014 had ik het eerste contact met Jos Koot. Dat is ook nodig, de directeur van de school moet erkennen dat 'ze beter kunnen' en de visie van de Jozefschool was aan vernieuwing toe." Hovy deed ook voor een belangrijk deel het advies en de begeleiding: ,,Het eerste jaar, in 2015, was niet makkelijk. Maar daarna viel een en ander op de goede plek en ging het goed."

NULMETING Hovy maakte een nulmeting waarin diverse doelstellingen, organisatiepunten en methoden langs de meetlat werden gelegd. Met de oprichting van zogenaamde verbeterteams ging de school aan het werk met de punten die beter zouden kunnen. Zo werd de manier van overleg en vergaderen aangepakt. Duidelijke kaders voor de aanpak van lessen werden vastgesteld en onhandelbare onderwerpen in het overleg zorgden er onder andere voor dat eenmaal ingezette trajecten met de leerlingen nu eerst worden afgemaakt.

KWALITEIT Koot: ,,Het gebeurde eerder nog wel eens dat als een groep of een leerling voortvarend door een project ging, alvast werd gestart met het volgende deel in het lestraject. Dat voorkomen we nu." Daarmee wordt de efficiëntie en de kwaliteit van het onderwijs beter nagestreefd, zo is het idee. Bovendien worden die verbeterde werkwijzen getoetst aan de hand van normen en werkmethodes die zijn vastgelegd in een kwaliteitshandboek dat voor alle betrokkenen is te raadplegen. ,,Dat is handig", aldus Koot. ,,Het zorgt ervoor dat je dezelfde trajecten op verschillende momenten weer hetzelfde afhandelt."

LEERKRACHT Alle leerkrachten kregen de gelegenheid hun ideeën in te brengen. Koot: ,,De leerkracht doet er toe." Hovy onderstreept dat nog eens: ,,De leerkrachten zijn ook meer dan ooit de eigenaren van de resultaten. Daarmee kunnen ze zelf aan de slag. Het gaf een enorme boost voor de kwaliteit van de leerkracht." De school heeft meer handvatten voor de komende jaren. Koot is ervan overtuigd hiermee een goede kwaliteitsslag te maken. ,,Dit hebben we nodig gehad," zo besloot hij zijn verhaal.

Met een ludieke act van Myriam Voorburg, intern begeleidster bij de Jozefschool, werd Koot bedankt voor zijn inzet. De parodie van Voorburg op een secretaresse van de onderwijsinspectie, maakte met een vrolijke noot duidelijk dat het team veel werk heeft verzet om de nieuwe organisatie te realiseren. ,,Met bloed, zweet en tranen. Want er is overal een liedje voor'', refereerde Myriam Voorburg aan het grote schoolproject op de Jozefschool van dit jaar.

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie