Afbeelding
Photo by Daria Shevtsova from Pexels

Een bedrijfsuitje organiseren: voordelen en tips

15 februari 2021 om 08:09 Partnercontent

Hoewel een bedrijfsuitje in de eerste plaats natuurlijk gewoon leuk is, heeft het ook tal van andere zakelijke voordelen. We zetten ze op een rij en geven je meteen een aantal tips mee voor het organiseren. 

De waardering zorgt voor extra betrokkenheid  

Een bedrijfsuiting is eigenlijk een vorm van beloning en een bedankje naar het team toe. Hierdoor voelen zij zich gewaardeerd en zullen ze ook eerder een stapje harder zetten voor het bedrijf. Laat in het bedrijfsuitje plezier dan ook centraal staan en maak er geen verkapte vergadering van, zodat het echt als blijk van waardering voelt. 

Er zijn genoeg coronaproof bedrijfsuitjes 

Wellicht denk je dat een bedrijfsuitje in verband met de coronamaatregelen op dit moment helemaal niet mogelijk is. Toegegeven: het is een stuk lastiger dan voorheen. Maar met een beetje creativiteit is er nog genoeg te verzinnen, zeker omdat er in het afgelopen jaar tal van online activiteiten op touw zijn gezet.  Ook kun je het eventueel aan handen geven aan een online teambuilding-bedrijf als Teamspeling. Extra fijn is dat je nu niet meer bent gebonden aan een locatie en dus niet alleen maar meer in Leusden en omgeving hoeft te kijken. 

Ideeën voor een coronaproof bedrijfsuitjes zijn een online pubquiz, een virtuele bier- of wijnproeverij of een online escape room. Je kunt altijd vooraf even bij je team peilen wat zij leuk zouden vinden, daar gaat het tenslotte om. Ook is het verstandig om altijd even te checken waar zij helemaal niet op zitten te wachten. Je kunt eventueel een paar activiteiten selecteren en het team daaruit laten kiezen.

Een bedrijfsuitje bevordert de samenwerking 

Een bedrijfsuitje verbetert de sfeer onderling. Het team leert elkaar op een hele andere manier kennen, wat juist weer goed is voor het samenwerken op werkgebied. Als medewerkers onderling een goede band hebben, vergroot dat ook de algehele bedrijfsprestaties.

Ook slaat het een brug tussen het management en het team. Tijdens een bedrijfsuitje is namelijk iedereen gelijk. Iedereen is bovendien in een relaxte mood, omdat er geen werkdruk aanwezig is. Het is extra leuk om voor een bedrijfsuitje te kiezen waar er ook samengewerkt moet worden, zoals een (online) escape room. 

Als het een leuk bedrijfsuitje was, zal er later nog over nagepraat worden. Dat zorgt op zo’n moment dan ook weer meteen voor een goede sfeer. Er kan dus lang geprofiteerd worden van een succesvol bedrijfsuitje. 

Het is fiscaal aftrekbaar 

Een ander niet onbelangrijk voordeel: een bedrijfsuitje is in principe fiscaal aftrekbaar. Er zitten wel een aantal voorwaarden aan, dus check deze altijd eerst even. Daarnaast zijn bedrijfsuitjes over het algemeen relatief lief voor de portemonnee, zeker als je ziet hoeveel voordelen het oplevert. 

Tips om een succes van je bedrijfsuitje te maken  

Ben je overtuigd van de voordelen van een bedrijfsuitje? Dan kun je beginnen met de het organiseren, mocht je het niet door een bedrijf laten doen. Het is verstandig om op tijd te beginnen met het organiseren, zodat alles op de dag zelf op rolletjes loopt. Het leukst is om de organisatie met het hele team te doen, zodat iedereen zich onderdeel voelt van het event. Bovendien wordt de last van het organiseren zo enorm verlicht. Let wel op: het organisatieteam moet ook niet te groot zijn. Dan wordt het maken van beslissingen namelijk wel erg lastig. 

Het is belangrijk dat iedereen de juiste informatie over het uitje krijgt. Wanneer, wat, waar en hoe vindt het plaats? Zorg dat je de uitnodigingen op tijd verstuurt, zodat er zoveel mogelijk mensen bij kunnen zijn. Houd er wel altijd rekening mee dat meerdere mensen mogelijk afzeggen. De activiteit moet dus ook met minder mensen door kunnen gaan. Doe een beetje je best om de uitnodiging zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het is natuurlijk wel het leukst als er veel mensen bij zijn. Plan het uitje om die reden ook nooit rondom de vakantieperiodes. 

Na het bedrijfsuitje kan het waardevol zijn om even stil te staan bij hoe het is geweest. Met wat er uit de evaluatie komt kun je aan de slag, om vervolgens de volgende een nóg beter bedrijfsuitje te kunnen neerzetten.  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie