'Broer en zus springen voor het slapengaan graag nog even over de golven die aan land komen in Callantsoog. Deze foto is voor ons bijzonder omdat we zes maanden geleden - toen mijn vrouw (44) na een stamceltransplantatie tegen lymfeklierkanker met corona op de intensive care in kunstmatige coma lag - niet durfden te dromen ooit nog met elkaar op vakantie te kunnen. Nu lukt het gelukkig weer langzaam om te genieten van de mooie dingen in het leven en zijn de kinderen weer in staat om de zon, letterlijk in dit geval, tegemoet te kijken.' Joost Bentvelsen

Bekijk alle inzendingen voor de Leusder Krant zomerfotowedstrijd

1 augustus 2022 om 10:09 Recreatie

LEUSDEN De variatie is jaarlijks groot en om al lekker in een vakantiestemming te komen, is het prettig scrollen door zomerse foto’s van plaatsgenoten. Alle inzenders maken kans op een plekje in de Leusder Krant, eeuwige roem én twee kaarten voor ‘14, het verhaal‘, het theaterspektakel over Johan Cruijff in het Afas Theater.

Ook deelnemen is heel eenvoudig, lees hier enkele voorwaarden en tips en trucs.

'Mama Merel geniet in den Treek van het heerlijke zomer zonnetje.'
Op 27 juni maakt ik op Landgoed De Horst aan de Engweg deze foto van de tankkering - een herinnering aan de Tweede Wereldoorlog-  met als tegenhanger de lieflijke open bloemetjes van de cichorei op de voorgrond.
 De bloemen zijn maar 5 uur per dag open, daarna blijven ze de hele dag dicht. Maar dat doen ze dan wel de hele zomer!
 Half juli zijn de velden gemaaid en verworden tot hooiland van droog hoogwaardig kruidig smaakvol hooi.
'We genoten van een prachtige zonsondergang op maandag 20 juni met onze koeien in de wei in  Leusden.'
'Voor ons, Ellen van den Ham en Rene Verschoor, was het dit jaar een totaal andere zomervakantie. Zomer in Spitsbergen tussen de ijsschotsen, zeehonden, walvissen, walrussen, orka's en ijsberen. Wat een avontuur.'
Bijgaande foto is gemaakt op woensdag 22 juni in Scheveningen op de boulevard bij het museum Beelden Aan Zee. De foto laat het opgetogen gezicht zien van mijn 12-jarige kleinzoon Sam. Hij is weggekropen in het hoofd van het lange bronzen beeld en kijkt door een oogopening naar buiten roepend: 'Opa jij kunt er ook in kruipen?'
Wat heerlijk om nog kind te zijn.
'Op een mooie zomerse middag (12 juni) hebben we samen genoten in het natuurpark Het Flevolandschap.
Door het hele park heen waren grote vijvers en overal bloemen en planten en beestjes. Grote en kleine.
Een aanrader, ook met kinderen.'
In het hele park zagen we overal heel veel mooie libelles vliegen: deze blauwe Lantaarntjes vond ik het mooist.'
Luuk geniet van zijn vakantie op Schiermonnikoog. Foto genomen in mei 2022.
'Uit je dak gaan bij Puddingpop van Fort33 op zaterdag 25 juni.'
Tineke van Westrenen: 'Een mooie zonsondergang op de Friese meren ter hoogte van Terherne op 17 juni 2022 tijdens onze vaarvakantie'
'Op 16 juni vervangen elektromonteurs een deel van de zendmast bij Valleipark. Bloedstollende taferelen in de  zinderende hitte, de mannen hadden lol. Genoten vanuit mijn tuin.'
'We weten dat Golden retrievers stapelgek zijn op water en ze kunnen zwemmen als de beste.
Zo ook onze lieve Tess (ruim 12 jaar). We waren aan het kamperen op kampeerhoeve Bussloo en die dag was het 31 graden. We dachten: 'Ach leuk, even zwemmen en afkoelen in de Oude IJssel bij Voorst.' Nou het werd ‘n modderuurtje... Onze 'golden' was niet meer goudkleurig, maar ’n vieze stinkende modderhond... Meer ‘n Flat-coated retriever. Helaas weer mee in de auto. Op de kampeerhoeve kreeg ik hondenshampoo van de eigenaar en ‘n tuinslang. Nu is het weer ‘n echte golden retriever.'
'Tijdens een bezoekje aan de Rottemeren maakte ik deze foto met mijn lensbal van de zonsondergang.'
'Lofoten, zomer 2022. In 2019 hadden we de reis naar Noorwegen geboekt. Door corona konden we eindelijk in mei 2022 gaan. Na een regenachtige dag was het 's avonds droog geworden, bovendien ging de zon niet onder.'
'Na regen komt zonneschijn.
Op maandag 27 juni genomen na een enorme plensbui brak de zon door! Met een sloep de Eem af tijdens een bedrijfsuitje van Gabriel Financiële Bescherming.'
'Deze foto is woensdag 29 juni gemaakt in de buurt van Barneveld, tijdens de ballonvaart die ik vorig jaar had gewonnen bij de jubileumactie van de Hamershof. Ik was in de wolken met deze prijs.'
Deze foto gemaakt op zondag 19 juni van een heel bijzondere zonsondergang op camping Noorthey in Leidschendam.
'Een doodshoofdaapje in de Apenheul.'
'Deze prachtige foto is gemaakt in Söll, Oostenrijk, tijdens het Alm abtrieb weekend (de koeien worden van de berg gehaald om de stal weer op te zoeken). En in de avond het indrukwekkende burlen van de edelherten. Vanuit ons mooie appartement op het balkon zagen we net op tijd deze prachtige boom met de zon er doorheen.'
'Gemaakt op donderdag 23 juni 21.46 uur in Romagna sous Montfaucon in Frankrijk vanuit onze caravan. Daarna volgde een fikse onweersbui. Zo’n mooie lucht heb ik nooit eerder gezien!'
'Mijn moeder kon zo genieten van een ijsje. De foto is gemaakt op dinsdag 12 april, twee dagen voor haar overlijden.'
'Begin juli zijn we naar midden-Limburg geweest. We kennen de tulpenbollenvelden in april in het westen van het land en  steeds meer in de IJselmeerpolders. Grote velden  in allerlei kleuren. Maar in midden-Limburg kunnen  ze er ook wat van. Niet in april, maar juni en juli. Grote velden rozen in allerlei kleuren en maten. Adembenemend.'
'Net paar dagen in Zeeland geweest. Genoten van de gewassen op het land. En toen dit kunstwerk in de buurt van Westkapelle tijdens een ochtendlijke fietstocht. Denkend aan de hardwerkende boeren en hoe de pers nu bericht over de boerenprotesten. Het trof mij diep.'
'Wij waren op familiebezoek bij mijn zoon, die al 17 jaar op Costa Calma op Fuertaventura woont. Daar was 's middags een prachtige halo. Dit was voor ons heel bijzonder. Zo'n mooi moment, mijn hele gezin bijeen en dan zo een natuurcadeautje erbij.'
'Griekenland? Nee gewoon op de camping in Zeewolde.'
'Eindelijk vakantie, eindelijk weer tijd voor een wandelingetje langs het Valleikanaal en dan zie je dit!
Speerdistel met hommel. Vooral de kleuren vind ik erg mooi!'
'Een foto van het Valleikanaal.  Genomen tijdens mijn wandeling op 8 juli 2022.
Als het kan en er tijd voor is probeer ik zoveel mogelijk daar een uurtje te wandelen.  Gelukkig is het nu vakantie en lukt dat goed!'
'Mijn hond Shiva. Hij geniet van de zonsondergang op zaterdag 2 juli aan de kust in Bredene bij onze Belgische buren.
Deze foto is speciaal voor mij omdat mijn lieve hond erop staat en het is vastgelegd op een mooi moment.'
'Waar oorlog is kan vrede ontluiken! Foto genomen op de Asschatterweg vlak bij de brug over het Valleikanaal.'
'Elke ochtend om 7 uur werden we in Portugal (laatste week jun in 2022) gewekt door de vertrekkende kudde schapen die door de herder met zijn honden werd opgehaald. De zon kleurde het omgeploegde zand goudkleurig.'
'De foto is gemaakt op Oosterend Terschelling op maandagavond 4 juli. Het is het monument genaamd De Streken ter nagedachtenis en eerbetoon aan de in 2021 overleden oprichter van festival Oeral Joop Mulder. Terschelling is ons favoriete waddeneiland waar wij jaarlijks vakantie vieren.'
'Deze mooie paarse papaver staat in onze tuin te wuiven in de wind. Het is toch altijd bijzonder dat uit een paar zaadjes, zulke mooie bloemen komen!'
Deze zomerse foto is begin deze vakantie gemaakt in onze achtertuin. Zonder op zoek te gaan naar het perfecte plaatje zag ik deze fotogenieke groene sprinkhaan op een lavendeltakje zitten.
9 juli 2022 was het en spektakel in Huizendoorn
In mijn achtertuin is een hoop moois te vinden.
Deze foto is eind juni gemaakt in onze Apenboom in Leusden.
Het zijn twee parende vlinders. Als je goed kijkt zie je twee kopjes met voelsprieten. Gemaakt met de iPhone.
Waar oorlog woedt kan vrede ontluiken. Foto genomen bij de brug over het Valleikanaal.
De indrukwekkende wolkenpartijen boven De Waddenzee en het doorbreken van het zonlicht maakten een fascinerend landschap.
Ook in het eigen dorp is de zomer mooi, zeker heel vroeg in de ochtend. Deze foto is gemaakt langs de Liniedijk in Leusden.
Idyllisch tafereeltje: als bezoeker van de overburen van de kerk, keek ik door een gordijn van hoge stokrozen naar de kerk en de voormalige kosterswoning.
Bloed/zweet en blaren, maar oh wat een feestje is het wandelen van de vierdaagse, die altijd in de derde week van juli plaatsvind. Deelnemers: Henk-Jan Westland voor de 10e keer en Margriet Westland-Timmerman voor de 3e keer.
We zijn momenteel met onze 4 kinderen op reis door Colombia. Een verrassend veelzijdig, kleurrijk en bovenal swingend land. Zeker hier aan de Caribische kust. De foto in de bijlage is gemaakt op een plein in de stad Cartagena. We zwierven door de wijk Getsemani en stuitten op plein, waar een pas getrouwde stel de kerk uitliep en vervolgens samen hun eerste dans maakte als man en vrouw. Ze werden omgeven door prachtig geklede danseressen en slagwerkers. Onze Hollandse heupen wiegden als vanzelf mee. Een bijzonder moment om getuige van te zijn en de foto symboliseert voor ons ook de vriendelijkheid en openheid van de mensen hier.
De foto is gemaakt in La Tzoumaz Wallis  Zwitserland

Wij waren daar op bezoek bij een neef om een beetje te helpen met klussen ivm ziekte. Een prachtige zonnige dag werd afgesloten met een fikse bui die eindigde met deze adembenemende dubbele regenboog.
Ik, Marjan Damsma, heb deze foto afgelopen zondag 24 juli gemaakt in het Princenhofpark, hier in Leusden.

Nadat ik vorig jaar september op vakantie gevallen ben en een hele tijd niet of nauwelijks heb kunnen lopen. Ben ik nu zover dat ik met mijn wandelmaatje de rollator naar het park kan lopen en daar kon genieten van de rust en al dit moois.

Met het mooie weer hoef ik dan niet ver weg te gaan om toch een vakantiegevoel te hebben. Foto gemaakt met mijn mobiel.
'Na een vroege strandwandeling op Texel nog even een leuke foto voor het thuisfront. Ik, Felicity en puppy Dexx hurkend aan de rand van de zee zou een mooi plaatje moeten opleveren. Timer liep, en al lachend gehurkt op de grond werden we gegrepen door een golf die ons moment in het water liet vallen. Echter werd de foto er alleen maar leuker op.'
'Genomen tijdens onze rondreis door Noorwegen in juni 2022. Na twee weken regen en somber weer nu eindelijk een dag stralende zon. We maakten een lange wandeling naar de Preikestolen. Na 2,5 uur naar boven te hebben geklommen over grote rotsen bereikten we de top. Een groot vlak plateau op een rots die steekt als een 'preekstoel' boven een fjord uit met een schitterend uitzicht. Daarna kwam de afdaling, terug over de hoge trappen van grote stenen. Een vermoeiende en pittige tocht, moe maar zeer  voldaan hebben we het volbracht.'
'Hierbij onze mooiste foto van onze zomer 2022. De foto is gisteravond gemaakt tijdens een bbq aan het water in Montbarrey (Frankrijk). We ontmoeten daar een Nederlands-Zweeds gezin, waarbij de moeder uit een klein dorpje komt in Zweden waar mijn schoonouders momenteel wonen. Toeval bestaat! De meiden zijn vriendinnen op de camping en spelen heerlijk samen in de avondzon. Met een prachtige weerspiegeling in het water.'
'Bloemetje van de Zomprus. Groeit massaal op de afgeplagde weilanden van stichting De Boom. Elk bloempje is maar een paar mm groot en heeft naast zes meeldraden een stamper die uit eindigt in drie delen die op kromme witte haren lijken. De vrucht is een doosje met tientallen oliehoudende zaadjes. Er zijn dus veel zaadjes en kunnen door de olie heel oud worden. Daarom verschijnen ze na het afplaggen massaal, want de bodem zit er vol mee.'
'Deze vakantie namen wij James mee naar Texel. James is het paard van Siem Budding (18 jaar). Siem is in juni geblesseerd geraakt tijdens stalwerk en had een tijd niet kunnen trainen. Op het laatste moment bedachten we dat we James misschien gewoon maar mee moesten nemen. Hij vond het heerlijk op de Eagles Ranch! Fulltime in de wei, tochtjes naar het strand en bos en natuurlijk trainen voor de komende wedstrijden.Eeen Europese Grand Prix wedstrijd in Zuid Frankrijk volgende week, een EK in september, ook in Zuid Frankrijk. En een Kassai World Cup wedstrijd in Engeland. James blijft thuis als Siem op wedstrijd is, Siem rijdt dan paarden uit Frankrijk en Engeland.'
'Deze foto is gemaakt op maandag 25 juli 2022 op de camping van Recreatiepark Kaps in Tubbergen. Onze kleinkinderen, de tweeling Dylano en Jayleisha, waren op bezoek bij omi en opi. Je kunt wel zien, dat zij echte fruitmonsters zijn. Ze zijn hier even creatief geweest met heerlijke frambozen, die als sneeuw voor de zon in hun mond verdwenen!'
'Een mooie zonsondergang op Aruba. Hier maak ik een sprong met de zon nog net boven mijn knie. Mijn moeder heeft de foto gemaakt.'
'Drie jonge Mürmeltiere (alpenmarmotten) stoeien in de Oostenrijkse bergen.'
'Tijdens een zware onweersbui in de Oostenrijkse Alpen prikt de zon net nog even een gaatje in het wolkendek.'
'Onze eerste vakantie weer met zijn tweetjes nadat we 24 jaar geleden op huwelijksreis zijn geweest. Deze originele verlichting stond op een dakterras aan de haven in Naxos waar we heerlijk hebben gegeten. Dit is een panoramafoto, dat maakt hem zo bijzonder en haast surrealistisch…'
'Vlieg er eens uit, neem de trein. Op een onverwachte plek zag ik dit ijzersterke bouwsel tijdens mijn fietstocht in de omgeving. Barneveld ter hoogte van Harselaar, zondagmiddag 7 augustus.'
'De zon gaat op bij Terschelling in de Waddenzee. 6.00 ‘s ochtends, het is nog stil op het water en er vliegen enkele vroege vogels voorbij. Langzaam lijkt de natuur ook wakker te worden…'
'De zon gaat onder in Esbjerg (Denemarken) en de Tallships liggen geduldig te wachten tot de zon weer op gaat de volgende morgen en ze weer weg mogen varen.'
'Harry de Badeend ging mee met de internationale Tallship Races van Esbjerg naar Harlingen over zee! Hier op de foto terug op weg naar Nederland.'
'In een vogelhut in de buurt van Drunen zat ik foto’s van vogeltjes te maken. Opeens kwam er een eekhoorn voorbij. Het gaat razendsnel, dus de foto is niet helemaal scherp. Maar door de spiegeling in het water vind ik het toch een mooi, zomers plaatje. 'Eekhoorn met buit', zou de titel kunnen zijn.'
'Op vakantie in Julianadorp aan Zee zagen wij deze dame of heer die zijn kop in het zand ging steken. Hilarisch.'
'Deze ochtend, de eerste dag van het bouwdorp in Leusden, fietste ik met mijn kleindochter langs dit leuke evenement, in de laatste week voordat de vakantie hier weer voorbij is. Wat geweldig fijn dat het weer kan plaatsvinden, al die enthousiaste kinderen met hout sjouwen en hameren erop los alsof het hun dagelijks werk is. Twee kleinkinderen die voor het eerst meedoen ook nog gespot, zij mij niet, want ze waren natuurlijk mega aan het werk met rode koppies van de inspanning!
Chapeau voor de vele volwassen die zich hier weer voor inzetten, geweldig!
Hopelijk kan de kleine spruit hier ook aan mee gaan doen als ze later groot is, want ze was er (bijna) sprakeloos van.'
'Heiligenhafen op het eiland Bornholm in Denemarken. Indrukwekkende rotsformaties! Eén van de prachtige plekken, die we daar samen gezien hebben.'
'Koeien grazend langs de Dokkumer Ee in de avondzon. Kalfjes en koeien bij elkaar.'
'Komen de renners er al aan of kan ik nog even een blik werpen op mijn telefoon?'
'Na lang wachten... jawel, daar is de rode truidrager van de Vuelta!'
'Deze foto maakte ik in Norfolk, Engeland, waar werkelijk ontzettend veel mensen rondlopen met een hond. Op het strand was een gezin aan het zwemmen en ze lieten de honden achter als 'baywatch'.'
'Deze foto laat de bergen, de prachtige zee en het blauw van Griekenland zien. En de herinnering aan dierbaren, die je middels huisjes, door heel Griekenland ziet. Deze foto is gemaakt op het eiland Lefkas.'
'Achterveld nog blij met koeien in het land.'
'Lucca onze dierbare 9 jarige en fotogenieke golden ligt hier op haar en onze lievelingsplek. De duinen op het strand van Vlieland.'
'Deze foto is gemaakt tijdens een fietstocht op 14 juni in de Alblasserwaard. De stilte van het water waarin de brug haarscherp te zien is.'
'Deze foto is gemaakt op 14 juni tijdens een fietstocht in Kinderdijk. De waakzaamheid van de vogel op zijn nest. Hoe mooi kan de natuur zijn!'
'Deze foto is gemaakt tijdens een fietstocht op 14 juni bij Kinderdijk. Prachtig vergezicht waarbij de spiegeling het zo bijzonder maakt.'
'Onze kleinkinderen Suze en Pleun, na de eerste schooldagen even aan ons laten zien wat ze in Kroatië hebben geleerd. Lekker suppen, maar nu in ons eigen Valleikanaal.'
'Op de foto, onze kleinkinderen Suze en Pleun, die na de eerste dagen school nog even het vakantiegevoel willen vasthouden: suppen op ons eigen Valleikanaal. In de prachtige avondzon.'
'Een foto van mijn vriend waarbij hij heel ontspannen op deze steen(Kjaeragbolten) in Noorwegen staat. De steen zweeft tussen de rotsblokken op zo'n 1100 meter hoogte. Er is trouwens nog nooit iemand hiervan af gevallen.'
'Op onze camping in Goengahuizen (Friesland) zaten wij in de voortent te ontbijten
toen talloze boerenzwaluwen rondom de tent vlogen. Deze zwaluw was op zoek naar insecten op het raam van de voortent. De foto is gemaakt op vrijdag 5 augustus.'
'Aan het Meer Serre-Ponçon in het departement Hautes-Alpes. Na een lange, vermoeiende reis kwamen mijn kleinkinderen met hun ouders aan in het schitterende departement Hautes-Alpes. Hun welverdiende vakantie kon beginnen na een tamelijk spannend schooljaar dat ze beiden met succes hebben afgerond: de kleindochter
met een einddiploma de kleinzoon over naar de 4e klas.
De blijdschap van beide kinderen en de schoonheid van de natuur spat van de foto af.'
'Deze foto is gemaakt op 13 juli. We waren met de kleinkinderen bij de Spelerij en Uitvinderij in Dieren. Het was en warme dag en een dag heerlijk spelen en knutselen was het fijn dat er een fontein was om af te koelen.'
'Deze foto is gemaakt op de Markerwadden. Zo prachtig zoals de natuur zich daar ontwikkelt. Steeds meer verschillende vogelsoorten komen er om te eten en te rusten tijdens de vogeltrek. En kijk: het water is nu niet meer troebel van het slib, maar helder. Dus ook de visstand neemt toe. Geweldig toch!'
'Een omgekeerde (dubbele) regenboog gefotografeerd op 30 augustus om 18.20 uur in onze tuin in Stoutenburg. Het natuurverschijnsel wordt circumzenitale boog genoemd en ontstaat hoog in de lucht in dunne bewolking in combinatie met een bepaalde stand van de zon. Ik had het nog nooit eerder gezien.'