Afbeelding
Data wordt steeds belangrijker

Data steeds belangrijker, ook voor kleinere bedrijven

3 maart 2021 om 10:28 Partnercontent

Dat data steeds belangrijker worden voor multinationals en techreuzen als Google, Facebook, of Alibaba wisten we al. Maar afgelopen jaar is voor het midden en kleinbedrijf een heuse wake-up call geweest op het gebied van data en de eindeloze mogelijkheden.

Corona heeft een versnelling gebracht qua digitalisering in bijna iedere organisatie. De winkelier opent een webshop, de garage switcht naar digitaal afspraken maken en bijhouden, en restaurants leveren pakketten aan huis. Businessmodellen staan op de kop en blijven misschien wel op de kop staan.

In bijna alle gevallen zijn bedrijven meer digitaal gaan organiseren en werken. Hierdoor worden plots veel gegevens gegenereerd. En het zijn juist díe gegevens die je als organisatie sterker kunnen maken.

We hebben twee voorbeelden van ondernemers die dankzij nieuwe datastromen betere keuzes kunnen maken.

De winkelier die hogere marges kan draaien door automatisering

Veel winkeliers hadden het voor corona al zwaar. De marges stonden onder druk door hoge huren en leger wordende winkelstraten. Tegelijkertijd hadden zij te maken met flinke personeelskosten en moest bovendien de winkel er mooi uitzien.

Het openen van een webshop is daarmee direct een eyeopener voor winkelier die dit goed hebben aangepakt. Via online advertenties kun je tegen lage kosten klanten krijgen in je webshop. Zonder dat hier huur of personeelskosten tegenover staan. Bovendien kan het verzenden van pakketten grotendeels geautomatiseerd worden. “Wat natuurlijk van belang is, is dat de eigenaar zelf of iemand in de directe omgeving slim om kan gaan met data”, geeft Rik van der Wardt van Data Science Partners aan. Alleen zo kom je tot veel bezoekers en mooie marges met een webshop.

Het restaurant dat ineens heel Nederland bedient

Horecaondernemers hebben misschien wel het meeste veerkracht en creativiteit laten zien. Velen van hen zijn andere producten gaan verkopen, via online kanalen verder gegaan, of zijn met andere mooie ideeën gekomen. Zo zijn er verschillende voorbeelden (bijvoorbeeld Zheng) van restaurants die het thuis dineren zo leuk hebben aangepakt dat er in heel Nederland vraag naar is ontstaan. Hierdoor leveren zij ineens aan heel Nederland en zien zij hun organisatie en klantenbestand snel groeien. Ook hier is data weer cruciaal, omdat je online direct kunt zien wat aanslaat en wat niet. Bovendien is geautomatiseerd feedback vragen om verder te verbeteren gemakkelijk in te regelen. Hier liggen dus kansen voor iedere horecaondernemer.

Als corona iets laat zien dan is het dat digitalisering niet tegen te houden is en enorme kansen biedt. Verzamel daarom mensen om je heen die goed zijn met systemen en data. Zo blijf je nu bij en loop je in de toekomst misschien wel voorop.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie