Afbeelding
Foto door Julia Larson via Pexels

4 coaching tips voor op de werkvloer

21 oktober 2021 om 08:52 Partnercontent

Coachingsactiviteiten hebben een belangrijke en proactieve rol opgenomen op de werkvloer. Wanneer projectleiders en managers zich inzetten om een coachende rol aan te nemen, dan kan dit helpen om een sterkere en productievere band binnen het team te creëren. Coaching kan bijdragen aan het bestendigen van meer betrokkenheid en het bouwen van doelgerichte relaties met medewerkers. Om hierbij te helpen, geven we in dit artikel enkele handige coaching tips voor op de werkvloer. 

Stel de juiste vragen

Een van de geheimen van een coach is het stellen van goede vragen. Dit is hét ingrediënt om tot geweldige gesprekken te komen en sterke relaties te ontwikkelen met het team. Met behulp van de juiste vragen is de coach onder meer in staat om de nieuwsgierigheid van het team te meten, het verbeteren van het vermogen om te presteren en te werken aan een positieve en productieve houding. 

Zorg voor een positieve benadering 

Het is van essentieel belang dat een coach een positieve kijk op de zaken stelt, zelfs in moeilijke tijden. Een positieve en realistische houding ten opzichte van de werksituatie kan zowel de coach als het team helpen om de juiste benadering te vinden tijdens complexe omstandigheden. 

Wees een luisterend oor 

Voor een coach is het belangrijk om empathisch ingesteld te zijn. Om betere relaties op te bouwen met het team moeten coaches actief luisteren naar de input, vragen en feedback die worden gegeven. Op deze manier wordt er niet alleen blijk gegeven dat er altijd tijd is om te luisteren naar wat het team te zeggen heeft, maar wordt er ook toegang verkregen tot waardevolle informatie die relevant kan zijn bij het toepassen van nieuwe verbeteringen. 

Weet hoe je gesprekken moet leiden 

Het leiden van een gesprek is waar communicatieve vaardigheden en emotionele intelligentie op de proef worden gesteld. Door middel van leiding te nemen in het gesprek, kan het team worden geholpen om hun angsten te verliezen en zich op hun gemak te voelen. Het is hierbij niet alleen belangrijk om het eerste gespreksonderwerp ontwapenend en gemakkelijk te houden, maar ook om het gesprekspersoon te inspireren om deel te nemen aan de richting van het gesprek. Hiermee wordt er een open en sociale situatie gecreëerd waarbij tweerichtingsverkeer kan ontstaan.   

Coaching op de werkvloer vereist een procesmatige aanpak en de juiste inspanningen om de gewenste resultaten te bereiken. Ben je geïnteresseerd en volhardend om het maximale te halen uit je coachingsrol, bekijk dan of een coaching opleiding past bij jou of je werknemers. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie