Afbeelding
Foto: Stock.adobe

Dit is waarom SAP Business One ’s zo populair is bij MKB-bedrijven

11 augustus 2022 om 09:24 Partnercontent

SAP Business One. Zelfs mensen die geen bedrijf hebben, zullen wel eens van de naam gehoord hebben. Het ERP-pakket is een enorme speler in de wereld van enterprise resource planning. Waarom is het pakket zo populair bij MKB-bedrijven?

Alle bedrijven zijn klein begonnen. Maar er komt een dag dat je bedrijfsprocessen zo complex zijn geworden en het werk zo versplinterd is, dat het tijd is voor de implementatie van een ERP-pakket. SAP Business One is dan voor veel MKB-bedrijven een goede keus.

SAP is marktleider in ERP-software voor het midden- en kleinbedrijf, met ruime afstand tot de nummer 2. En niet voor niets… Wij geven je een aantal redenen waarom SAP Business One zo populair is bij MKB-bedrijven.

1. De software is gemakkelijk te implementeren
Natuurlijk is de overstap naar een ERP-pakket een flinke verandering voor je bedrijf. Dan is het wel zo prettig als de implementatie ervan niet aardverschuivend is, maar redelijk te overzien. Bij SAP Business One is dat zo. De scope is duidelijk. Het pakket bestaat uit standaardmodules, maar wel met die flexibiliteit dat 90% van de MKB-bedrijven hier goed mee uit de voeten kan. Extra functionaliteiten zijn gemakkelijk toe te voegen. Op die manier kan SAP gemakkelijk aangepast worden aan jouw bedrijf, in plaats van andersom.

2. Alles zit erin
SAP Business One is ontwikkeld met en voor het midden- en kleinbedrijf. De software is jarenlang getest, verbeterd en doorontwikkeld zodat je praktisch alles wat je nodig hebt erin vinden kunt. Honderdduizenden gebruikers wereldwijd garanderen de kwaliteit van de software en je kunt ervan op aan dat je hier geen gekke fouten of vreemde modules gaat tegenkomen waar je niets mee kunt.

3. SAP Business One is intuïtief
Van alle ERP-pakketten in de wereld is SAP Business One misschien wel het meest gebruiksvriendelijke pakket. De vormgeving is intuïtief: je begrijpt snel hoe je zoeken moet en waar je klikken moet. Daarbij komt dat de vormgeving ook heel consistent is: de meeste schermen zien er min of meer hetzelfde uit, waardoor je nooit hoeft te zoeken naar de juiste knop. Tenslotte is het ook nog eens zo dat veel schermen en vormgeving aan te passen zijn aan de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker én aan de kleuren en plekken die gebruikers gewend zijn uit vorige softwarepakketten. Handig!

4. Je hoeft geen expert te zijn

In MKB-bedrijven is er vaak geen fulltime applicatiebeheerde beschikbaar: iemand die zich geheel en alleen wijdt aan de softwarepakketten die gebruikt worden. Bij SAP Business One is dat geen probleem: het onderhouden ervan kost niet veel tijd en implementatiebedrijven, zoals Logres Business Solutions kunnen je hierbij vaak ontzorgen. SAP Business One kan in de cloud gehost worden, zodat je zelf niet verantwoordelijk bent voor het draaiende houden van het systeem. Applicatiebeheerders kunnen zelf relatief eenvoudig aanpassingen doen aan het systeem en als daarvoor de kennis niet in huis is, dan is dat geen probleem: dan doen wij het voor je!

5. Je zit niet vast
Juist doordat SAP marktleider is, heb je een ruime keuze uit bedrijven die SAP Business One bij je kunnen implementeren. Ben je niet tevreden met de een? Dan is het goed mogelijk om over te stappen naar een ander. Bij de keuze voor SAP Business One zit je dus niet vast aan een implementatiepartner. Dat is wel zo prettig.

6. Ook voor de toekomst zit je goed.
Als je bedrijf groeit, krijg je onherroepelijk weer te maken met nieuwe specialisaties en nieuwe versplintering van taken. Misschien boor je nieuwe markten aan of zet je andere producten op de markt. Het kan ook zijn dat door schaalvergroting je bedrijfsprocessen complexer worden en uit meer stappen bestaan. Hoe het ook zei: SAP Business One is er klaar voor. Sterker nog: het omgedraaide is ook waar. Als je bedrijf krimpt in plaats van groeit, kan SAP Business One voor jou wellicht eenvoudiger gemaakt worden. Dat is het fijne van SAP Business One: vertel maar hoe je het hebben wilt!

Alle bedrijven zijn ooit klein begonnen. Ook uw bedrijf startte misschien wel met een handjevol mensen in een bedrijfsverzamelpand. Iedereen kende elkaar en de een wist van de ander precies wat hij of zij uitvoerde op een dag.

Echter: toen u als bedrijf groeide werden dingen complexer. Er kwamen meer medewerkers bij en met de regelmaat van de klok ontstond een nieuwe functie. Iemand pakte een klein deel van de totale werkvoorraad op en zo versplinterden de werkzaamheden onder meerdere medewerkers. Wisselende werkdagen, xxx en op afstand werken deden de rest: het overzicht verdween.

Terwijl de werkvoorraad bleef groeien, zag u tot uw ontzetting dat steeds meer tijd opging in onderlinge communictie: elkaar van de gewenste informatie voorzien. Met meer werknemers kreeg u niet direct ook meer gedaan. Per werknemer nam de productiviteit juist af!

Tijd voor een efficientieslag dus. Digitaliseren werd het toverwoord. Herhalende taken moesten weg-geautomatiseerd worden en iedere afdeling schafte daarvoor een of meerdere eigen softwareprogramma’s aan.

De afdeling Financiën gebruikte een boekhoudpakket, de afdeling productie gebruikte programma’s voor traceablility en kwaliteitscontrole. De planning zocht haar toevlucht tot planningsoftware en o ja: iedereen moest zijn uren ook nog boeken…

Het doel was om méér te doen met minder tijd, maar in de praktijk brachten al die losse programma’s ook weer eigen administratieve bezigheden met zich mee. Juist doordat iedere afdeling eigen software gebruikte moesten sommige administratieve bezigheden plaatsvinden op meerdere plekken. U voelde daarom de noodzaak om softwareprogramma’s aan elkaar te koppelen. En gelukkig was dat mogelijk…

Zo praatte uw boekhoudprogramma met uw facturatiesoftware en de facturatiesoftware kreeg weer uren binnen uit het programma waar uw medewerkers de uren boeken moesten. 

Helaas bleken die koppelingen vaak instabiel. Updates van het ene pakket verstoorden de doorvoer van gegevens naar het andere pakket. Nachtelijke backups gooiden roet in het eten en niet zelden waren het menselijke fouten of luiigheid die voor verkeerde informatie zorgden. 

De informatie die van het ene naar het andere systeem werd doorgestuurd kon niet worden gecontroleerd of geverifieerd. In een enkel geval werd teruggegrepen op Excell documenten. Kortom: u liep tegen de grenzen aan van wat er technisch mogelijk was. 

Daarbij kwam nog dat het samenstellen van rapporten wel heel complex werd. Losse deeltjes informatie zeggen immers alleen wat als zij tesamen gepresenteerd worden in één helder overzicht.

Om uw groeiende bedrijf op een verstandige manier aan te kunnen sturen was u afhankelijk van administratieve medewerkers die (veelal handmatig) rapporten voor u samenstelden. Dat kostte tijd, geld en ergernis en de cijfers die u te zien kreeg waren eigenlijk alweer achterhaald voordat ze in uw inbox belandden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie