Het design van de vliegende waterstofboot.
Het design van de vliegende waterstofboot. TU Delft Hydro Motion Team

Leusdenaar Bas van Berkel bouwt aan vliegende waterstofboot voor WK

16 mei 2022 om 13:29 Natuur en milieu

LEUSDEN De Leusdense student Bas van Berkel onthult maandag 23 mei samen met zijn collega-leerlingen van de TU Delft een vliegende waterstofboot van het Hydro Motion Team. Tweede Kamerlid Raoul Boucke doopt dan de boot dopen bij Lake7 in Zevenhuizen. 

Deze waterstofboot is ontworpen en gebouwd door het TU Delft Hydro Motion Team, bestaande uit 25 studenten van de TU Delft. Met deze boot is Van Berkel, samen met de andere studenten, van plan komende zomer het wereldkampioenschap in Monaco te winnen. ,,De maritieme sector stoot meer CO2 uit dan Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk samen”, aldus Van Berkel. ,,Wat als we deze uitstoot kunnen voorkomen door over te stappen naar een energiebron die enkel water uitstoot?” 

WATERSTOF VOOR CONTAINERSCHEPEN Dit jaar bouwt het team voor het eerst een zeewaardige monohull; een boot bestaande uit één romp. De nieuw ontworpen boot vaart op waterstofgas, dat in totaal een gelijke hoeveelheid elektriciteit oplevert als vijf volledig opgeladen Tesla’s. Dankzij de hoge energiedichtheid van waterstof kan de boot een enkele reis van Amsterdam naar Londen varen zonder te tanken. Dit is een grote stap voor het team. Van Berkel: ,,Met deze boot willen we de potentie van waterstof laten zien voor zeeschepen. Deze zijn van cruciaal belang voor het koolstofvrij maken van de maritieme industrie.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


Leusdenaar Bas van Berkel. - Foto: TU Delft Hydro Motion Team

Van 4 tot 9 juli is de race in Monaco waarbij het Hydro Motion Team strijdt om de titel in de open zee klasse. Tijdens de competitie wordt de boot op de proef gesteld op drie onderdelen: snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen, waarbij de focus van het team ligt op dat laatste. ,,We willen de scheepvaart laten zien dat het gebruik van waterstof ook geschikt is voor lange afstanden, zodat ook grote schepen zoals containerschepen in de toekomst gebruik gaan maken van waterstof als brandstof.”

Het team gebruikt, naast waterstof, ook nog een andere techniek om de race te winnen: deze ‘vliegt’ namelijk. Wanneer de boot snel genoeg vaart, tillen de draagvleugels de romp van de boot op uit het water, waardoor de boot sneller en verder kan varen met minder brandstof.

HYDRO MOTION TEAM Het TU Delft Hydro Motion Team zijn studenten van elf verschillende studies aan de TU Delft. In één jaar tijd doorlopen de studenten van het team het gehele proces van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte racen met een vliegende waterstofboot. ,,Als wij laten zien dat het mogelijk is om binnen een jaar een vliegende waterstofboot te bouwen, kan de maritieme industrie het ook.”

Het hele team van de TU Delft dat meedoet aan het WK in Monaco.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie