Afbeelding
milieuzones

Waar kun je als Leusdenaar tegen een milieuzones aan lopen?

14 april 2019 om 08:29 lokaal

Gelukkig voor de Leusdenaar hoeven we in onze gemeente geen rekening te houden met milieuzones wanneer we met onze auto, camper, motor of brommer naar het centrum toe gaan. Ook in Amersfoort blijft ons dat bespaard. Maar tegelijkertijd is het een feit dat het aantal milieuzones in Europa, en dus ook in Nederland, alleen maar toeneemt. De webshop in auto- onderdelen Carpardoo heeft daarom een uitgebreide lijst gepubliceerd met Europese milieuzones. Of je het nu al wist of niet, in een aantal steden niet al te ver van Leusden er wel al beperkingen gelden. Daarom leek het ons handig eens door te nemen waar we mee te maken kunnen krijgen.

Dieselautorijders opletten vanaf volgend jaar
Rijd je in een dieselauto, dan wordt het vanaf 1 januari 2020 opletten. Vanaf dat moment kun je namelijk te maken krijgen met een van de volgende twee types milieuzone: een zone waar je met een dieselauto die ouder is dan 15 jaar niet in mag, of een zone waar je met een dieselauto ouder dan 20 jaar niet in mag. Voor benzineauto's en auto's die op gas rijden geldt dan geen beperking. Het is aan de gemeentes zelf om te bepalen of ze een milieuzone willen invoeren, welk type ze kiezen en hoe groot die milieuzone gaat zijn.

Diesel al een probleem in Arnhem
In Arnhem zijn vanaf 1 januari van dit jaar al geen dieselauto's of -vrachtwagens van 2004 en ouder meer welkom in de binnenstad. In het geval van de vrachtwagens gaat hem om voertuigen met een Euronorm lager dan vier. Deze milieuzone behelst de Arnhemse centrumring, maar wel met uitzondering van het Airborneplein. De handhaving gebeurt met een geautomatiseerd camerasysteem. Begeef je je in de milieuzone met een voertuig dat uitgesloten is, dan riskeer je een boete van maar liefst 95 euro. Het is in sommige gevallen wel mogelijk om een ontheffing aan te vragen.

Parkeren met dieselauto lastiger in Utrecht
Ook in het centrum van Utrecht geldt al een milieuzone die beperkingen stelt aan oudere personen- en bestelauto's en vrachtwagens die op diesel rijden. Dit betreft dieselauto's van voor 2001. Deze milieuzone is op de grens gemarkeerd met borden. Daarnaast zijn er op enige afstand van de grens ook waarschuwingsborden. De zone betreft de binnenstad, de Jaarbeurs, het stationsgebied en enkele daaraan grenzende wegen. Wil je met een auto die uitgesloten is naar het centrum van Utrecht? Dan ben je genoodzaakt deze te parkeren in een van de P+R's aan de rand van de stad. Daar kun je de bus of de tram naar het centrum nemen. De meeste parkeergarages in Utrecht liggen namelijk binnen de milieuzone. Vanaf 2020 zijn enkel nog brommers en scooter die op elektriciteit rijden toegestaan in de milieuzone.

Rotterdam schaft de beperkingen af
Ook verder weg in Rotterdam geldt ook nog een milieuzone. Opvallend hier is dat voorheen nog boete boetes worden uitgedeeld aan benzineauto's van voor 1992 die zich in de zone begaven, maar dat deze nu niet meer worden beboet. Dieselauto's van voor 2001 mogen tot 1 januari 2020 niet in de milieuzone komen, maar deze wordt vanaf dat moment ook opgeheven voor dieselauto's. Voor vrachtwagens blijft de zone wel bestaan. In Amsterdam geldt dan weer dat alle brommers en scooters van voor 1 januari 2011 uitgesloten zijn van de binnenstad.
Stijging verwacht
Ondanks de Rotterdamse ommekeer, gaat ook in Nederland het aantal milieuzones stijgen de komende jaren. In Nijmegen, waar GroenLinks met de scepter zwaait, wordt onderzocht of een toekomstige milieuzone enkel in de binnenstad moet gaan gelden of in de hele stad. In Maastricht wil men per 2020 een milieuzone gaan invoeren voor personenauto's die op diesel rijden met Euroklasse 3 of lager. In Den Haag en Leiden beperken de plannen zich vooralsnog tot het uitbannen van vervuilende brom- en snorfietsen.
Emissie hoog op de agenda
Wat er qua brandstof in de tank gaat kan dus gaan bepalen of jij met je auto wel of niet ergens de binnenstad in kan. Wat er aan de achterkant uitkomt zal bij hebben gedragen aan de keuze om bepaalde auto's te weren. Emissie is nu eenmaal een thema dat hoog op de agenda is komen te staan de laatste jaren, en het kan niet anders dat je daar als gewone Leusdenaar op den duur ook iets van gaat merken. Maar laat dat de echte autoliefhebber er niet van weerhouden om de allermooiste uitlaat uit het assortiment van Carpardoo onder zijn of haar geliefde auto leggen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie