Bewoners Start dagen in de kou

12 januari 2011 om 00:00 Nieuws

Douchen was voor de bewoners van De Start acht dagen lang niet mogelijk. Dit valt te elzen in een gezamenlijk brief die door de bewoners is opgesteld en verstuurd aan de verantwoordelijke verhuurder, De Woning Stichting Leusden.

LEUSDEN - De bewoners van appartementencomplex De Start hebben tijdens de koudste dagen van 2010 zonder verwarming gezeten. Zelfs op eerste Kerstdag hebben de 55 huishoudens te kampen gehad met een defecte cv installatie. Hierdoor konden de woningen tijdens de vrieskou niet verwarmd worden en was er geen beschikking over warm water.

In de brief staat verder te lezen dat zich onder de 55 huishoudens zich jonge gezinnen met baby’s van een paar maanden oud bevonden, en mensen met gezondheidsklachten.

Uit de brief: ‘De WSL schuift de verantwoordelijkheid af naar Feenstra Warmtetechniek, die het onderhoud van de centrale verwarmingsinstallatie in beheer heeft.

De bewoners van De Start voelen zich niet erkend in het probleem, zeker omdat de problemen met de verwarmingsinstallatie al langere tijd spelen.

In 2008 viel de verwarmingsketel dusdanig vaak uit dat de bewoners radeloos werden van de situatie. In de maand januari zaten de bewoners dagenlang zonder verwarming en warm water. De toezegging dat de problemen zouden worden opgelost, leken niet gegrond.

Keer op keer moest Feenstra Warmtetechniek ingeschakeld worden om de bewoners uit de kou te halen.

De situatie doet vermoeden dat WSL alles in het werk zou stellen om de bewoners tegemoet te komen om hen te compenseren voor het geleden leed. Helaas moest er een handtekeningenactie van de bewoners aan te pas komen om een schamele schadevergoeding van honderd euro te doen toekomen.’

De brief gaat verder: ‘De goede voornemens van WSL om de problemen van 2008 te allen tijde te voorkomen, ten spijt, hervatte de mankementen zich in 2009 en 2010, met als dieptepunt de decemberdagen.

Opnieuw hebben de bewoners zich verenigd en middels een tweede handtekeningenactie getracht de ernst van de situatie opnieuw onder de aandacht te brengen bij de directie van de Woningstichting. De reactie van WSL op de handtekeningenactie was voor de bewoners zeer teleurstellend. In een schriftelijke reactie laat de Woningstichting weten continu een vinger aan de pols te hebben gehouden. Hiermee geven zij indirect aan geen blaam te treffen aan het niet daadkrachtig optreden. Naar een compensatieregeling voor de ellende kunnen de bewoners fluiten. In de toezegging dat de problemen zich in de toekomst niet meer voor zullen doen, hebben de bewoners geen enkel vertrouwen meer. Zij huiveren voor meer koude dagen in De Start’ aldus de brief.

In een reactie meldt Marieke Helbron van de WSL ‘de gang van zaken zeer te betreuren.’

,,Wij hebben alles op alles gezet om de problemen te verhelpen. Zodra de bewoners melding maakten van uitval van de verwarming, is direct een onderhoudsmonteur gevraagd het probleem op te lossen. Daarnaast zijn onze medewerkers drie keer per dag langs geweest om te controleren of de installaties nog werkten. Dat laat natuurlijk onverlet dat het een onprettige situatie opleverde voor de bewoners. In december zijn er meerdere reparaties uitgevoerd. Helaas bleken deze reparaties toch niet voldoende om het probleem op te lossen.

Inmiddels zijn er grotere maatregelen getroffen en is een volledige printplaat van de installatie vervangen. Hiermee hopen we dat herhaling van de koude situatie voorkomen wordt,’’ aldus Helbron.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie