Ingezonden: Koningslinde
1 maart 2013 om 00:00 NieuwsGeacht college,
De Klankbordgroep Bomen Leusden vraagt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden om een traditie in ere te houden en bij de kroning van Prins Willem Alexander tot koning, een ,,Koningslinde'' in Leusden aan te planten. Het Maximaplein zou daarvoor een zeer goede locatie zijn.
Tevens maken wij van de gelegenheid gebruik het college te wijzen op een eerder gedane toezegging aan een aantal inwoners van de Tabaksteeg. Bij de realisatie van het zuidelijke deel van de woonwijk Tabaksteeg is een monumentale boom gekapt waarover de gemeente dwingende afspraken had gemaakt met de familie van Burgstede. De laatste bewoners van Boerderij De Streep. Deze boom kreeg een beschermde status en zou niet gekapt worden. Door verzuim van de gemeente is dat toch gebeurd.
Na protesten van een aantal bewoners van de wijk heeft de gemeente in 2012 toegezegd met een voorstel te komen om een nieuwe herinneringsboom te plaatsen. Als mogelijke plek is toen genoemd de Karel Brouwerhof. Rond de boom zou een zitbank kunnen komen voor ouders, opa's en oma's die toezicht houden op hun spelende kinderen en kleinkinderen. Tevens zou op die plek een plaat kunnen worden aangebracht waarop alle verzetshelden waar straten in die omgeving naar zijn vernoemd, kunnen worden gememoreerd.
De Klankbordgroep Bomen Leusden vraagt of er reeds uitgewerkte plannen voor dit idee bestaan.
Uw antwoord tegemoet ziende verblijven wij met vriendelijke groet,
Namens Klankbordgroep Bomen Leusden
Joop C.M. de Wilde
Voorzitter













