Afbeelding
Daan Bleuel
Column

Assepoes

Column Knipoogje

Bij Amersfoort. De beste marketing voor Leusden bestond lange tijd uit twee woorden. Zo wist iedereen het dorp te vinden en zo wist iedereen wat Leusden aantrekkelijk maakt: die grote buur. In Amersfoort kun je immers uitgaan en shoppen, naar het museum en de dierentuin. Amersfoort, bedankt.

Met de oprichting van de Stichting Toeristische Informatieverstrekking Leusden (STIL) wil de gemeente de rollen het liefst omdraaien. Amersfoort? Dat ligt bij Leusden. Zoiets. Met alle respect voor grote broer, maar kleine zus kan er ook wat van, zo staat beschreven in de toeristische visie van STIL. Leusden is het Assepoester-syndroom zat en wil niet langer naar de pijpen dansen van het regionale VVV-beleid. Áls Leusden al ten dans werd gevraagd. Ze heeft daarom haar mooiste jurk aangetrokken en zal op eigen glazen muiltjes Leusden op de kaart zetten. Want: wij van de gemeente Leusden vinden Leusden de allerbeste, ahum.

Ik mag dat wel, een zelfverzekerd gemeentebestuur dat de ambities stoelt op enthousiaste en welwillende recreatieondernemers en inwoners

Ik mag dat wel, een zelfverzekerd gemeentebestuur dat de ambities stoelt op enthousiaste en welwillende recreatieondernemers en inwoners. De krachten zijn dus gebundeld in een missie die veel weg lijkt te hebben van dat andere sprookje met die reus, maar dat is een vertekend beeld. Je verwacht het niet, maar Leusden en Amersfoort doen qua oppervlakte amper voor elkaar onder. En ook in het uitwisselingsverkeer zijn de verschillen tussen broer en zus kleiner dan gedacht. Zo winkelen Leusdenaren af en toe in Amersfoort vanwege het brede aanbod, terwijl veel Amersfoorters Leusden verkiezen om het knusse karakter en gratis parkeren. En recreëren? Ja, ook daarvoor komt de stedeling graag naar het groene dorp.

De nieuwe stichting telt op dit moment haar gemeentelijke zegeningen. Hm.. laat mij meedenken. Leusden heeft een veelzijdig natuurlandschap, gezellige winkelcentra, historische ankers, recreatieve voorzieningen en een breed horecapalet. Ook de kaasboerderij in Stoutenburg en het grote tuincentrum mogen niet onvermeld blijven.
Of zouden we ons naast de oude wapenfeiten met nieuwe lokkers moeten uitrusten, een beetje out-of-the-box? Zo staat er bijvoorbeeld een bankje bij het graf van dichter Gerrit Achterberg, schijnt er een goudschat verborgen te liggen onder De Munt en is er onlangs een Mammaloe opgedoken in een pipowagen. Leuk voor de kinderen! En misschien kunnen we tickets verkopen voor een rondje attractiepark AFAS en valt er straks een tent te bouwen op Camping Nooitgedacht aan de Doornseweg.

Ach, het is een beetje pretpraat rond de marketingwaarde van onze gemeente, want mij hoeft u niet te overtuigen. I love Leusden, immers. Maar ik geloof ook in de kracht van samenwerking. Verkoop er twee voor de prijs van één: Leusden + Amersfoort. Het is een gouden duo, de één voor stadse dynamiek, de ander voor STIL genieten.

Marco Bosmans, bosmans@xmsnet.nl.

advertentie
advertentie