Afbeelding
Foto door freestocks.org via Pexels

Hoe richt je jouw social media kanalen optimaal in?

18 mei 2020 om 15:12 Partnercontent

Vandaag de dag kunnen we er niet meer omheen: social media. Ook voor bedrijven gaat dit een steeds grotere rol spelen. Iedere consument is online actief en hierdoor dus makkelijk benaderbaar. Hiernaast is het voor organisaties een ideaal hulpmiddel om gezien te worden en een grotere groep mensen te bereiken. Maar hoe zet je nu eigenlijk social media in en hoe richt je deze kanalen in? Dit leggen wij je graag uit.

Positie in de markt

Social media helpt bedrijven om zich te positioneren in de markt. hiermee kunnen ze laten zien wie ze zijn, wat ze te bieden hebben én waarom ze beter zijn dan de concurrenten. Erg belangrijk dus! Hiernaast zoeken consumenten online naar een product of dienst. Hierbij kiezen zij een bedrijf dat het beste uit recensies komt of gewoonweg het meest aanwezig is op social media. Om als bedrijf onder de aandacht te blijven bij de doelgroep, is het verstandig om een goede marketing en social media strategie op te zetten. Dit brengt ons gelijk bij het volgende punt.  

Strategie

Het opbouwen van goede social media accounts kan veel tijd kosten. Je moet een netwerk opbouwen en de interactie aangaan. Het ouderwets verkopen via de telefoon wordt in principe vervangen door social. Social selling is de kunst van klanten naar je toe laten komen. Hierbij staat een goede strategie centraal. Het doel is om je kennis en expertise kenbaar te maken via een aantal social media kanalen waar je consumenten zich bevinden. Hierbij vertel je waarom je relevant voor hen bent en waarom ze een product of dienst bij jou af moeten nemen. Verdiep je daarom altijd in de consument zijn hoofd. Waar heeft diegene behoefte aan? En kan ik hier op inspelen? Zorg er wel voor dat de strategie die je kiest ook bij het bedrijf past. Je kan geen dingen beloven die je vervolgens niet waar kan maken.

Kanalen

Om de naamsbekendheid te vergroten onder de doelgroep is het verstandig om actief te zijn op meerdere social media kanalen. Voor bedrijven is meestal Facebook, LinkedIn en eventueel Instagram en Twitter het meest relevant. Natuurlijk hangt dit ook af van het soort bedrijf dat je hebt. Vervolgens kun je bijvoorbeeld door middel van Facebook advertising een grote groep mensen bereiken met jouw campagne. Als je dit cross mediaal inzet ben je helemaal goed bezig. Tegenwoordig kun je ook op LinkedIn adverteren en kun je een specifieke groep targetten die voldoet aan het profiel van jouw doelgroep.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie