De ambtelijke organisatie in de gemeente Leusden vertoont teken van overbelasting. Een interim-manager moet orde op zaken stellen.
De ambtelijke organisatie in de gemeente Leusden vertoont teken van overbelasting. Een interim-manager moet orde op zaken stellen. Frits van Breda

Dure interimmer moet overbelaste organisatie uit het slop halen

29 juni 2020 om 17:10 Politiek

LEUSDEN De hoge kosten die de gemeente maakte door het inhuren van een externe adviseur, moesten leiden tot het opheffen van overbelasting van de ambtelijke organisatie. Dat schrijft het college in antwoord op vragen van raadsleden en de pers. 

door Daan Bleuel

Vorige week ontstond opschudding tijdens een informatiebijeenkomst van de gemeenteraad. GroenLinks-PvdA raadslid Marcel Sturkenboom vroeg zich verbijsterd af waarom de gemeente zoveel geld betaalde voor het inhuren van een interim-manager. Het ging om een bedrag van 120.000,= euro voor een half jaar. Daarmee bleef Leusden maar nét binnen de normen die in het openbaar bestuur worden gehanteerd voor het betalen van topfunctionarissen.

ZIEKTEVERZUIM ,,Wij maken ons zorgen over een aantal ontwikkelingen in de organisatie’’, schrijft het college. Zoals de toenemende werkdruk. ,,De laatste twee à drie jaar zien we de druk op de formatie toenemen’’, aldus B&W. Eén van de signalen is dat het ziekteverzuim toerneemt. Dat was in 2018 hoger dan in 2017. In het eerste halfjaar van 2019 zette die trend zich voort. Per 1 mei van vorig jaar bedroeg het ziekteverzuimpercentage 8,8%. ,,Hierbij zien we een toename in werk-gerelateerd ziekteverzuim’’, stelt het college vast. 

,,Daarbij geeft 25% van de medewerkers aan werkdruk te ervaren’’, constateren burgemeester en wethouders. ,,Bij deze mensen is het risico op uitval aanzienlijk. Door het hoge ziekteverzuim komt er meer werk terecht bij naaste collega’s.’’

GATEN DICHTLOPEN Volgens het college lopen leidinggevenden momenteel de gaten dicht door het werk van zieke medewerkers over te nemen. Ze komen daardoor niet voldoende aan hun eigen taken toe. ,,Sturing op mensen en processen vindt daardoor minder plaats en dat wordt gemerkt’’, stelt het college vast. 

Het is kennelijk niet eenvoudig vast te stellen waardoor het komt dat de organisatie symptomen van overbelasting vertoont. ,,Werkdruk is niet één op één te relateren aan teveel taken of te weinig formatie. Wel zien we in de organisatie dat de rek er uit is. Daarom kijken we naast aanpassingen in de structuren van de organisatie en de wijze van aansturen ook naar de formatieve knelpunten.’’ Het college zegt daarmee dat het niet alleen kijkt naar de manier waarop het werk georganiseerd is, maar ook of er op bepaalde plekken behoefte is aan meer personeel.

INTERIM-MANAGER Om die problemen aan te pakken heeft het college een interim-organisatiemanager in de arm genomen. Die moest de problemen in kaart brengen en met adviezen komen hoe één en ander kan worden aangepakt. Vijf bureaus toonden belangstelling en brachten offerte uit, waaruit het college één kandidaat koos. ,,Het tarief van dit kaliber interimmers met de benodigde kennis en kunde lag op dat moment om en nabij de 1.250,= euro per dag’’, aldus het college. 

In de zomer van vorig jaar is de ‘interim-organisatiedirecteur’ aangetrokken. De kosten daarvan (98.000,= euro) werden aan de gemeenteraad gemeld via de Najaarsnota. Op 5 november nam het college het besluit de opdracht te verlengen tot 1 juli van dit jaar. ,,De periode van 1 maart tot 1 juli zou worden benut voor het werven van de nieuwe organisatiemanager, de ingroei van de organisatiemanager en de afbouw van de taken van de interimmanager.''

OP DE HOOGTE Overigens blijkt uit de beantwoording van het college dat de gemeenteraad sinds juli vorig jaar op verschillende momenten op de hoogte is gebracht van de stappen die de bestuurders zetten. Verder laat de gemeente weten dat er inmiddels een nieuwe directeur is aangesteld die per 10 augustus aan het werk gaat. De interim-manager heeft haar taken inmiddels aan haar overgedragen. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie