Frans Bokdam (links) en Ronald Polak bij het kruispunt Hamersveldseweg/Burgemeester van der Postlaan.
Frans Bokdam (links) en Ronald Polak bij het kruispunt Hamersveldseweg/Burgemeester van der Postlaan. Polak

'De Langesteeg is onveilig'

18 oktober 2019 om 06:48 Verkeer en vervoer

LEUSDEN Leusden heeft de ambitie om fietsgemeente 2020 te worden. In een drieluik besteedt de Leusder Krant aandacht aan deze verkiezing, uitgeschreven door de Fietsersbond. Vandaag deel 2. ,,We pleiten al heel lang voor overdekte fietsparkeerplaatsen.''

Marcel Koch

Ronald Polak (69) en Frans Bokdam (68) zijn ervaren, zelfbewuste fietsers en lid van de Leusdense afdeling van de Fietsersbond. Die bestaat sinds 1992 en telt ongeveer honderd leden. Is de afdeling actief? Ja en nee, antwoordt Polak. ,,We houden geen jaarlijkse ledenvergaderingen meer, maar een actieve en betrokken werkgroep volgt nauwgezet de actualiteiten. Als we iets op de lever hebben, trekken we bij de gemeente aan de bel. Dus in die zin zijn we zeker actief.'' Bokdam: ,,Met enige regelmaat worden we uitgenodigd voor overleg met de betrokken verkeersambtenaar.''

En telt dan de stem van de werkgroep?

Polak: ,,We worden serieus genomen, maar suggesties worden lang niet altijd overgenomen, jammer genoeg.''

Kunt u daar een voorbeeld van noemen?

Polak: ,,We pleiten al heel lang voor overdekte fietsparkeerplaatsen bij een aantal bushaltes, maar de gemeente geeft er nog geen gehoor aan. Als je een redelijke fiets hebt, is het wel zo prettig om deze overdekt te stallen. Zeker als de fiets voor een groot deel van de dag wordt gestald. In Wijk bij Duurstede en Houten heb je ze bijvoorbeeld wel.''

Bokdam: ,,De onveilige situatie in De Langesteeg is geregeld door ons aangekaart. Als fietser word je voorbij geraasd door auto's, terwijl die er vermoedelijk niet mogen rijden. Tenslotte is alleen bestemmingsverkeer daar toegestaan. Soms zou je willen zien dat iets sneller wordt opgepakt.''

Polak: ,,De regels worden er met voeten getreden.''

Is er een goede fietsinfrastructuur?

Bokdam: ,,Absoluut! Ik ben vier jaar geleden hier komen wonen en dacht direct: hier kan je goed fietsen zeg. Er zijn goede fietspaden, het is grotendeels veilig en je kunt alle kanten op. De fietspaden naar Achterveld, Woudenberg, Amersfoort, Hoogland: ze zijn allemaal even mooi aangelegd. Wat mij destijds ook direct opviel is dat er veel groen is langs de fietspaden. Ik waande mij in een park. Mijn vorige woonplaats Nijverdal kan niet tippen aan Leusden. Ik moest daar op de fiets veel alerter zijn.''

Polak: ,,De infrastructuur is zonder meer goed. De afgelopen jaren is er een aantal mooie oplossingen gecreëerd ten gunste van de fietser. Neem bijvoorbeeld het doortrekken van het fietspad over de spoorlijn bij de Ben Ponlaan naar de sportvelden. Toch zijn er genoeg verbeterpunten. Ik kan zo een aantal verkeerssituaties opnoemen die uitnodigen tot een conflict tussen automobilist en fietser. Het kruispunt Hamersveldseweg en de Burgemeester van der Postlaan is daar een goed voorbeeld van. De situatie is verwarrend en fietsers die rechtdoor rijden krijgen geen voorrang van afslaand verkeer. Los van sommige hachelijke verkeerssituaties vind ik de fietsparkeergelegenheid een punt van aandacht. De architect van winkelcentrum De Hamershof heeft te weinig oog gehad voor het stallen van fietsen. Er staan te weinig 'nietjes' (waar de fiets tegen aan kan staan, red.) op het centrum. Ook bij het Huis van Leusden zijn er te weinig fietsrekken.''

Wat was jullie eerste reactie toen jullie hoorden dat Leusden voor de titel ging?

Polak, na een korte overpeinzing waarbij hij de ogen even dichtknijpt: ,,Ik dacht: aan die titel is Leusden nog niet toe. Maar uit de enquête zullen nu knelpunten komen die om een oplossing vragen. Dat is winst.''

Bokdam: ,,Ik snap Ronalds gedachte wel. Als je langer in een dorp woont, gaan je steeds meer dingen opvallen. Ik kom van buitenaf en kreeg direct een goed gevoel. Maar verbeterpunten zullen er altijd zijn. In Nijverdal leek de fiets sluitpost, in Leusden niet.''

Enige bemoeienis met de verkiezing?

Polak: ,,Als lokale afdeling van de Fietsersbond hebben we nul bemoeienis. Ik heb uiteraard wel de enquête ingevuld.''

FIETS APK Een dag later op het Maximaplein. Onder een partytent sleutelt Hans van Kuijen bedrijvig en met precisie aan het versnellingsmechanisme van een jongensfiets, aandachtig gaande geslagen door de jeugdige eigenaar. Als de klus gepiept is, volgt er een high-five. Van Kuijen is de initiator van de Fiets APK. Bij deze gelegenheid - geadopteerd door wijkvereniging LeusdenZet - kunnen bewoners van Leusden-Zuid en de Tabaksteeg gratis hun fiets op verlichting en veiligheid laten controleren. Vijf vrijwilligers uit de wijk voeren de kleine reparaties uit. Hoewel het pijpenstelen regent, is het een komen en gaan van gemankeerde fietsen. Over Leusden Fietsstad 2020 zegt Van Kuijen: ,,Leusden heeft prachtige fietspaden. Ik mag graag langs het Valleikanaal fietsen. Nog niet zo lang geleden was ik bij mijn schoondochter in Bleiswijk, nou dan is Leusden voor de fietser het walhalla hoor. Door de mooie, brede fietspaden kun je hier in de zomer ook zo goed skaten. De gemeente moet wel oog blijven houden voor het onderhoud. Laatst fietste ik in de buurt van Afas en toen gingen de bandjes hortend en stotend over het asfalt.''

Aan het eind van de dag heeft het team 48 fietsen gerepareerd.

Hans van Kuijen sleutelt op de Fiets APK aan een fiets. ,,Leusden is voor de fietser het walhalla''.
Marcel Koch
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie