Afbeelding
TU Delft Hydro Motion Team

Bas van Berkel uit Leusden wint uithoudingsrace met waterstofboot in het wereldkampioenschap van Monaco

Overig

LEUSDEN In Monaco vond afgelopen week de negende editie van de Monaco Energy Boat Challenge plaats, waarbij het TU Delft Hydro Motion Team met Bas van Berkel uit Leusden het opnam tegen commerciële bedrijven vanuit heel de wereld.

Het TU Delft Hydro Motion met hun waterstofboot kwam in de strijd tegen vooral elektrische boten en won de uithoudingsrace, waarbij ze vier uur lang zoveel mogelijk afstand moesten varen. Het team legde bijna twee keer zo veel afstand af als de nummer twee. Hiermee lieten ze hun zes concurrenten ver achter zich. Door te winnen bewees Bas, samen met de 24 andere studenten, de potentie van waterstof voor de maritieme industrie.

Elk jaar vindt er begin juli de Monaco Energy Boat Challenge plaats. Tijdens deze competitie strijden duurzaam aangedreven boten om het wereldkampioenschap. Het team deed mee aan de open zee klasse die bestond uit drie onderdelen: snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen. Voor elk onderdeel worden er punten uitgereikt die uiteindelijk de wereldkampioen bepaalt van de Monaco Energy Boat Challenge.

Door de overwinning bij de uithoudingsrace en een mooie tweede plek in de manoeuvreerbaarheid race, behaalde het team de tweede plaats in het wereldkampioenschap. ,,Het hele team heeft hier zo ontzettend hard naartoe gewerkt. In één jaar tijd hebben we een boot gebouwd waarmee we racen tegen commerciële bedrijven. Om dan de tweede plek te behalen, dat is ongelofelijk”, aldus de trotse Bas.

WATERSTOF Van alle zeven teams was het TU Delft Hydro Motion Team slechts een van de twee teams die gebruik maakte van waterstof, terwijl de rest gebruik maakt van batterijen. Waterstof is een opkomende energiebron in de maritieme sector waar het studententeam zich dit jaar in heeft verdiept en heeft toegepast in hun boot. ‘Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen is dat wij veel meer energie kunnen meenemen in een compactere ruimte,’ aldus Bas, ‘om als elektrische boot dezelfde afstand te kunnen varen als onze waterstofboot, moet deze boot veel meer ruimte hebben om accu’s mee te nemen die dezelfde hoeveelheid energie dragen.

Dat je ver kunt varen met waterstof heeft het team zeker bewezen. Het succes van het team benadrukt dat waterstof wel eens de toekomst van duurzame scheepvaart zou kunnen zijn.

Afbeelding
advertentie
advertentie