Leusden kiest bijna unaniem voor EVA

6 juli 2011 om 00:00 Nieuws

LEUSDEN - Alleen Leusden '90 raadslid Rein van den Berg had geen 'plezierig gevoel' bij de voorkeur die de overige fracties donderdagavond uitspraken voor Mediagroep EVA en stemde tegen. Eerder sprak ook de Amersfoortse gemeenteraad zich al uit voor EVA. De gemeenteraad heeft alleen een adviserende rol bij het verlenen van de zendmachtiging. Uiteindelijk bepaalt het Commissariaat voor de Media naar wie de zendmachtiging gaat.

door John Spijkerman

Vijf jaar geleden was er ook al sprake van een strijd om de zendlicentie. Toen nog tussen Omroep Amersfoort en RTV Eemstad. Ondanks een voorkeur van de gemeenteraden van Amersfoort en Leusden voor RTV Eemstad behield Omroep Amersfoort toen de zendlicentie. Met het ter ziele gaan van Omroep Amersfoort moet het Commissariaat voor de Media zich nu opnieuw uitspreken over de verlenging van de zendlicentie voor lokale omroep. De belangrijkste kandidaten zijn EVA en ETEON.

Dit keer hebben zowel Amersfoort als Leusden zich uitgesproken voor Mediagroep EVA. Om de kans groter te maken dat er nu wel wordt geluisterd naar wat de gemeenteraden vinden, is de keuze voor EVA voorzien van een motivatie. Als reden voor de voorkeur voor EVA noemen de Leusdense raadsfracties diverse argumenten. Zo wordt gewezen op het grote aantal vrijwilligers -102 - dat wil gaan werken voor EVA en op samenwerkingsovereenkomsten die EVA al heeft afgesloten met verschillende organisaties en instellingen. Ook wijzen de raadsfracties op onderzoeken die EVA wil gaan doen om beter inzicht te krijgen in het bereik en de waardering van de programma's. Daardoor zouden die beter kunnen worden afgestemd op de inwoners van Amersfoort en Leusden. Daarvoor wordt het marktonderzoeksbureau MarketResponse uit Leusden in de hand genomen. Volgens de fracties zou dit het draagvlak vergroten. De financiële onderbouwing van EVA boezemt de Leusdense raadsfracties meer vertrouwen in dan die van ETEON. Ten slotte zegt de Leusdense gemeenteraad veel van EVA te verwachten op het gebied van media-innovatie en gebruik van sociale media.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie