Astrid Hofman is de nieuwe coördinator van Buurtbemiddeling in Leusden.
Astrid Hofman is de nieuwe coördinator van Buurtbemiddeling in Leusden. EIGEN FOTO

Buurtbemiddeling helpt om burenruzies op te lossen

28 januari 2021 om 14:05 Maatschappelijk

LEUSDEN De gemeente trekt in 2021 ruim 18.000,= euro uit om de continuïteit van buurtbemiddeling te garanderen. Het geld is bedoeld om -via Welzin Amersfoort- een betaald coördinator aan te stellen. Dat is nodig omdat Adelheid Dolmans, die dit werk 14 jaar als vrijwilligster deed, eind 2020 haar coördinerende taken neerlegde.  

Van de redactie

Buurtbemiddeling zet zich vooral in om burenruzies op te lossen. In 85% van de Nederlandse gemeenten is buurtbemiddeling inmiddels een probaat middel om dat te bereiken. Het doel is om buren weer met elkaar in gesprek te brengen en ervoor te zorgen dat ze weer prettig in elkaars nabijheid kunnen wonen. 

45 ZAKEN PER JAAR In Leusden is buurtbemiddeling -gemiddeld over de afgelopen jaren- zo’n 45 keer per jaar nodig, laat de gemeente weten.  In 50% van die gevallen gaat het daarbij om bewoners van een huurwoning. ,,De inzet van buurtbemiddeling voorkomt dat burenruzies escaleren en mogelijk terecht komen bij instanties als welzijnsorganisatie Lariks, woningcorporatie WSL en de politie’’, wijst het college op het belang van vroegtijdige interventie bij onmin tussen buren. 

Door het vertrek van mevrouw Dolmans ontstond er een groot gat in de buurtbemiddeling, stelt het college vast. Zij leidde de afgelopen 14 jaar een team van gemotiveerde vrijwilligers op die ook aangeven graag met hun werk door te willen. 

WELZIN AMERSFOORT De coördinatie komt nu in handen van de stichting Welzin Amersfoort, dat ook in andere gemeenten in de regio de coördinatie van de buurtbemiddeling organiseert. ,,De coördinator buurtbemiddeling Welzin is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van buurtbemiddeling en ondersteunt de vrijwillige bemiddelaars’’, aldus het college. 

De coördinator is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van Buurtbemiddeling en ondersteunt de (vrijwillige) bemiddelaars. Verder zorgt de coördinator voor PR en voorlichting, aansluiting bij relevante netwerken, het initiëren van gemeentelijke, regionale landelijke contacten. Daarnaast legt de coördinator verantwoording over de werkzaamheden en de organisatie ervan af en zorgt de functionaris voor certificering. 

40% VAN DE KOSTEN De totale kosten voor buurtbemiddeling worden voor 2021 geraamd op ruim 34.000,= (gebaseerd op 45 gevallen per jaar). Omdat een flink deel van de ruzies ontstaat onder bewoners van huurwoningen, heeft corporatie WSL zich bereid verklaard 40% van die kosten voor eigen rekening te nemen. Voor de gemeente resteert in dat geval ruim 20.000,- euro. Een klein deel daarvan (2.500,= euro) kreeg buurtbemiddeling al als jaarlijkse ondersteuning. Op dit moment draagt WSL 1.000,= euro bij aan het werk van Buurtbemiddeling. 

Het begint meestal met kleine irritaties. Een hond die veel blaft, rennende of spelende kinderen in huis

Een burenruzie die onschuldig begint en uit de hand loopt, of een kleine ergernis die steeds hoger oploopt. Voor niemand leuk, weet Astrid Hofman, de nieuwe coördinator Buurtbemiddeling in Leusden. 

VRIJWILLIGE BEMIDDELAARS Hofman nam ‘het stokje’ over van Adelheid Dolmans die lange tijd Buurtbemiddeling in Leusden coördineerde. Ze is zo’n 3 jaar werkzaam bij Buurtbemiddeling, onder meer in de gemeenten Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug. In elke gemeente is een team van enthousiaste (vrijwillige) bemiddelaars.

Waar de ruzies over gaan? Hofman: ,,Het begint meestal met kleine irritaties. Een hond die veel blaft, rennende of spelende kinderen in huis, deuren die dicht gesmeten worden, overhangend groen, parkeren of muziek die door de ramen schalt. Het lijken problemen die redelijk simpel op te lossen zijn door een gesprek. Maar er zijn situaties dat praten met elkaar niet meer lukt. Het begrip voor elkaar is verdwenen en het enige wat uitgewisseld wordt zijn boze blikken. Dat is het moment om Buurtbemiddeling in te schakelen.’’

MET ELKAAR IN GESPREK Buurtbemiddeling is de methode om buren (weer) met elkaar in gesprek te laten komen en het onderlinge contact te herstellen om zo prettiger te kunnen samenleven in hun wijk of buurt. Hofman: ,,Buurtbemiddeling houdt in dat er een luisterend oor en onafhankelijke gespreksleiding voor de betreffende buren is. Het is de bedoeling dat ruziënde buren zelf hun conflict oplossen. Buurtbemiddeling begeleidt dit proces met speciaal opgeleide bemiddelaars op neutrale en onafhankelijke wijze én op basis van vrijwilligheid. Buurtbemiddeling helpt buurtgenoten afspraken maken die voor beide partijen aanvaardbaar zijn.’’ 

Het eerste telefoontje komt binnen bij Hofman als coördinator Buurtbemiddeling. Dat kan een telefoontje zijn van een buur, een woningcorporatie, de politie of andere verwijzende instantie. Zij hoort aan wat er speelt en bepaalt of de aanvraag in aanmerking komt voor Buurtbemiddeling. Dit aan de hand van de aard en de geschiedenis van de klacht. Is de melding geschikt voor Buurtbemiddeling, dan stelt de coördinator een passend team van twee bemiddelaars samen die een afspraak maken om op bezoek te gaan bij buur A. Daar horen ze de ene kant van het verhaal. Daarna gaan ze, als buur A akkoord is, langs bij buur B.  

FOLDER IN DE BUS Hofman: ,,Buur B weet meestal niet dat Buurtbemiddeling is ingeschakeld. Bemiddelaars staan onverwacht voor de deur of doen een brief in de brievenbus om uit te leggen dat ze graag ook de kant van buur B willen horen. Meestal reageren de buren en ontstaat er wel een gesprek met bemiddelaars. Uiteraard komt het ook voor dat de tweede partij niet mee wil werken. In dat geval krijgt de buur een folder overhandigd met informatie over Buurtbemiddeling voor het geval hij of zij zich bedenkt.’’

In coronatijd worden de buren apart van elkaar gesproken op 1,5 meter of via beeldbellen. Als beide buren met elkaar in gesprek willen, vindt dit (in overleg) fysiek plaats op een neutrale locatie.
De bemiddelaars zijn neutraal, geven geen oordeel en hebben uiteraard geheimhoudingsplicht. Ze stimuleren de buren om met elkaar te praten. De bemiddelaars begeleiden het gesprek maar reiken de oplossing niet aan. Dat doen de buren zelf. Niet zelden worden de gesprekken positief beëindigd met wederzijds begrip. Een groot deel wordt opgelost door een bemiddelingsgesprek, coaching, eigen oplossing van de melder of advies van Buurtbemiddeling.

Kijk voor meer informatie op www.problemenmetjeburen.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie