Links wethouder Patrick Kiel, in het midden Francisco Meijer en Matthijs van Reij rechts.
Links wethouder Patrick Kiel, in het midden Francisco Meijer en Matthijs van Reij rechts. Mariska Stehouwer

Waardering kinderopvang en basisscholen

11 december 2020 om 19:51 Onderwijs

LEUSDEN Wethouder Patrick Kiel maakte afgelopen week een rondje langs de kinderopvang en scholen met 500 chocoladerepen als kleine blijk van waardering om de medewerkers te bedanken voor hun inzet tijdens de coronatijd. Scholen en kinderopvang zijn de hele coronatijd open geweest. De eerste weken alleen voor noodopvang en vanaf 8 juni weer voor iedereen. Gemeente, basisscholen en kinderopvang zijn vanaf het begin met elkaar in gesprek geweest over hoe het gaat en wat ze voor elkaar konden betekenen.

Mariska Stehouwer

De Loysder Hoek en ’t Palet in de Tabaksteeg stonden als laatste op de agenda en hier schoven wij aan bij een gesprek tussen Patrick Kiel, Matthijs van Reij en Francisco Meijer, beiden directeur van de scholen in Antares. Alle drie zijn ze trots. Trots dat het gelukt is om de opvang en het onderwijs draaiende te houden. Trots op hun leerkrachten die de afgelopen maanden een enorme flexibiliteit lieten zien. Trots op de medewerkers van de kinderopvang die zonder problemen elders werden ingezet. En zeker ook trots op leerlingen en hun ouders die zich in korte tijd moesten aanpassen.

ZOEKEN IN HET BEGIN ,,500 repen heb ik vanmorgen uitgedeeld”, begint Kiel zijn verhaal. ,,Een enorme hoeveelheid medewerkers die het mogelijk hebben gemaakt dat we zonder grote problemen het onderwijs en opvang hebben door kunnen laten gaan. De samenwerking is supergoed gegaan, dat hoor je in de regio echt wel anders.” Gelijk in het weekend van 14 en 15 maart toen duidelijk werd dat de scholen toch dicht gingen, werd een groepsapp aangemaakt van directeuren van scholen, kinderopvang en gemeente zodat informatie zo snel mogelijk gedeeld kon worden en de lijntjes vooral kort zouden zijn. ,,Zeker in het begin was het even zoeken hoe en wie waar het beste ingezet kon worden, maar doordat de betrokkenheid en hulpvaardigheid zo groot was bij iedereen liep het ook allemaal”, geven zowel Van Reij als Meijer aan. Medewerkers van de kinderopvang Humankind en SNO zijn bijvoorbeeld ingezet om bij de noodopvang op scholen te ondersteunen zodat de leerkrachten hun online lessen konden geven.  

NIEUWE VORMEN Alle drie zijn ze het er over eens: grote complimenten voor de inzet van iedereen. Werk en privé liepen vaker dan anders door elkaar heen, maar ook dat leverde geen grote problemen op. De samenwerking tussen kinderopvang en scholen nam nieuwe vormen aan. Het thuisonderwijs in online vorm was binnen twee dagen geregeld. Continue moest er afgewogen worden wat wel en wat niet kon. Contact met ouders werd minder vanzelfsprekend omdat de contactmomenten in de klas verdwenen, maar indien nodig spreekt de leerkracht de ouder op het schoolplein of online. ,,Zeker de grijze gebieden waren lastig, ouders proberen soms toch de grenzen op te zoeken, maar doordat wij als schoolleiding samen met de gemeente dezelfde regels hanteerden hebben wij wel één lijn kunnen trekken in Leusden.” Kiel voegt nog toe dat dat ook het voordeel van de Leusdense maat is; ,,Velen kennen elkaar en zijn bereid om elkaar te helpen waar nodig. Er zijn nog zat uitdagingen maar er zijn mooie netwerken gecreëerd in deze periode.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie