Woordvoerder Albert Jan van Koerten overhandigde vorige week de door zo'n 2.000 mensen getekende petitie tegen de komst van windmolens naar onze regio.
Woordvoerder Albert Jan van Koerten overhandigde vorige week de door zo'n 2.000 mensen getekende petitie tegen de komst van windmolens naar onze regio. Rinus van Denderen

Advertentiecampagne ‘Windalarm’ landelijk gefinancierd

27 juni 2021 om 11:00 Politiek

LEUSDEN De advertentiecampagne van de actiegroep ‘Windalarm’, waarin argumenten worden aangedragen om géén (extra) windmolens op land te plaatsen, wordt landelijk gefinancierd. Dat antwoordt één van de initiatiefnemers, Hendrine Swellengrebel, op vragen van deze krant.

door Daan Bleuel

De actiegroep kocht twee weken geleden opvallende advertentieruimte in de Leusder Krant om aandacht te vragen voor hun standpunten. ,,Het geld daarvoor komt uit de donatiepot van Windalarm, een nationale campagne voor wind-op-zee in plaats van voor wind-op-land’’, doet Swellengrebel uit de doeken. 

LANDELIJK ,,Deze organisatie is in IJburg (een nieuwe wijk aan de rand van Amsterdam, redactie) begonnen en is inmiddels landelijk’’, gaat Swellengrebel verder. ,,Windalarm heeft inmiddels een achterban van 25.000 mensen.  Deze mensen zijn zeer bezorgd over het feit dat met overheidssubsidie hun leefomgeving aangetast wordt door lokale overheden, terwijl alle overheidsrapporten stellen dat wind inmiddels beter en goedkoper (zeker met betrekking tot de regio Amersfoort) op zee kan. Klimaatneutraliteit op lokaal niveau is niet meer nodig en contraproductief. Windalarm wil daarom een nationaal debat’’, aldus Swellengrebel. 

In tegenstelling tot wat de actievoerders beweren zijn hun stellingen in bestuurlijk Nederland nog geenszins tot voldongen feiten verklaard. Zo beweert verantwoordelijk wethouder Erik van Beurden vanuit Den Haag nog geen geluid te hebben gehoord dat de zoektocht naar geschikte locaties op land gestaakt kan worden, omdat er voldoende alternatieven elders zijn. ,,En tot die tijd gaan we gewoon door. We hebben geen tijd te verliezen. Niet omdat we het allemaal zo leuk vinden, maar we moeten een groot probleem oplossen’’, aldus de wethouder, doelend op de zorgen over de opwarming van het klimaat. 

SUCCES De campagne van Windalarm was volgens Swellengrebel wel een succes: ,,De petitie voor Leusden/Amersfoort leverde reeds 2.000 handtekeningen op De kosten van de advertenties (ruim 4.000 euro voor de hele regio), zijn al weer grotendeels terugverdiend door donaties uit Leusden en Amersfoort. Dat zijn allemaal kleine bedragen tussen de 10-100 euro.’’

,,Alle mensen binnen Windalarm werken vrijwillig’’, benadrukt Swellengrebel. ,,Wij staan tegenover een overheidsapparaat dat kost wat kost een achterhaald beleid door wil drukken om geen gezichtsverlies te leiden. Dat burgers dan van zich laten horen is een belangrijk signaal.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie