Afbeelding
Foto Unsplash

4 tips om een verkoopbaar t-shirt te ontwerpen

Partnercontent

Je eigen ontwerp op een t-shirt laten drukken kan natuurlijk erg leuk zijn, maar als je een beetje slim en ondernemend bent, kun je ook t-shirts bedrukken om er geld mee te verdienen. Dat moet je dan natuurlijk wel verstandig aanpakken, zodat je niet met een partij shirts komt te zitten die je aan de straatstenen niet kwijtraakt. We geven vier tips om een verkoopbaar t-shirt te ontwerpen.

Voorkant en achterkant

Een t-shirt heeft twee zijden die je kunt benutten voor een opdruk, maar dat wil niet zeggen dat ze per se hetzelfde ‘werken’. Dat hebben we het niet eens over lichaamsvormen, maar vooral over impact. Een opdruk aan de voorzijde zet kracht bij aan de persoonlijkheid van de drager en vice versa. Dat geldt in aanzienlijke mindere mate voor een opdruk aan de achterzijde, deze is vaak vooral decoratief. Neem dat mee in je overwegingen voor hoe je de ruimte op het t-shirt gaat benutten.

Actualiteit, trends, nostalgie of sentimenten

Ervan uitgaande dat je geen copyright gaat schenden, moet je met een boodschap komen voor je ontwerp die mensen aanspreekt. Dat kan bijvoorbeeld door in te spelen op de actualiteit, maar ook door in te spelen op trends, nostalgie of sentimenten. Het devies is daarbij om niet vanuit jezelf te denken, maar vanuit de klant. Wat vindt je doelgroep leuk? Het kan geen kwaad eens wat uitvraag te doen of mensen het ontwerp dat jij in je hoofd hebt zouden willen dragen en er geld voor over zouden hebben. Een beetje marktonderzoek en vooral goede voelsprieten zijn dus van belang.

Less is more

Als je wilt dat jouw ontwerp mensen aanspreekt, moet de boodschap meteen helder zijn. Daarvoor is het belangrijk dat je het ontwerp simpel houdt. Niemand wil immers constant worden aan gestaard door mensen die proberen hun t-shirt te ontcijferen. Daarnaast is het zo dat een complex ontwerp vaak zorgt voor problemen met het drukken, waardoor het er niet uit komt zoals je voor ogen had. En dat is natuurlijk zonde.

Vectorafbeeldingen

Als je wilt kunnen opschalen en downscalen met je ontwerp, is het van belang dat je ontwerp er scherp uit blijft zien. Bij gewone afbeeldingen kan dat een probleem zijn. Daarom is het van belang om waar mogelijk altijd gebruik te maken van vectorafbeeldingen. Deze blijven op ieder formaat scherp. Zo kun je je ontwerp dus bijvoorbeeld in verschillende groottes aanbrengen en ook nog eens hergebruiken op bijvoorbeeld een handdoek of dekbedovertrek.

Verder is het natuurlijk van belang dat het ontwerp afgestemd is op de achtergrond, dat wil zeggen: op de kleur en textuur van het shirt waarop het gedrukt wordt. Het zou immers jammer zijn als een deel van je ontwerp wegvalt tegen de achtergrond.

advertentie
advertentie